Czyste niebo i para wodna na egzoplanecie

Planeta krążąca wokół gwiazdy HAT-P-11, widocznej w gwiazdozbiorze Łabędzia, 124 lata świetlne od Ziemi jest najmniejszą znalezioną do tej pozy egzoplanetą, w której atmosferze znajduje się woda a dokładnie para wodna. Informację taką podali astronomie analizujący dane z trzech różnych teleskopów. Dodatkowo niebo nad planetą prawdopodobnie jest czyste – naukowcy nie wykryli chmur.

Astronomowie przypuszczają, że ma skaliste jądro, ciekły płaszcz i gęstą gazową atmosferę, składającą się głównie z wodoru. W odróżnieniu do Neptuna, do którego jest podobna rozmiarami, krąży blisko swojej gwiazdy a jej „rok”, czyli okres obiegu wokół słońca wynosi pięć dni. Temperatura przekracza prawdopodobnie 600 stopni Celsjusza.

Jak opisuje ją Jonathan Fraine, jeden z odkrywców, w magazynie „Nature”, HAT-P-11 jest wyjątkowa na kilka sposobów. „Znaczące, że nie ma chmur,” podkreśla. Planetę odkryto dzięki skonstruowanemu przez węgierskich astronomów systemowi HAT (Hungarian-made Automated Telescope). Jej obserwacje prowadzono w latach 2011-12 w świetle widzialnym i bliskiej podczerwieni z pomocą teleskopu Hubble'a i w podczerwieni z pomocą teleskopu Spitzera. Wyniki porównano z obserwacjami teleskopu Keplera.