Naukowcy połączyli ludzkie mózgi w sieć

Grupa naukowców z University of Washington oraz Carnegie Mellon University dokonała czegoś naprawdę niezwykłego. Połączyli oni ze sobą mózgi trzech osób tak, że współdzieląc swoje myśli zagrali razem w grę przypominającą popularnego Tetrisa.

BrainNet to nieinwazyjny interfejs pozwalający na komunikację bezpośrednio pomiędzy mózgami użytkowników. Działa przy wykorzystaniu dwóch elementów - elektroencefalografii (EEG) oraz metody przezczaszkowej stymulacji magnetycznej (TMS). Z pomocą EEG można odczytywać bioelektryczną aktywność mózgu - pozwala więc ona na swojego rodzaju "czytanie w myślach".

Metoda TMS służy z kolei do pobudzania aktywności wybranych neuronów z pomocą zmiennego pola magnetycznego. Oba te elementy po odpowiednim zsynchronizowaniu pozwalają na bezpośrednie przekazywanie informacji pomiędzy użytkownikami.

W zadaniu opisanym w publikacji naukowcy wykorzystali współpracę trzech osób do rozwiązania zadania przypominającego grę w Tetrisa. Dwoje z uczestników pełniło rolę "nadawców" - obserwując przesuwające się na ekranie elementy mieli za zadanie decydować o tym, jak obracać kolejno opadające klocki. Informacja o tym, jaką decyzję podjęli była przekazywana do umysłu "odbiorcy", który nie widząc przebiegu rozgrywki kontrolował ruch klocków. Do eksperymentu przystąpiło pięć trzyosobowych grup, których średnia skuteczność wyniosła ponad 80%.

Badacze wierzą, że w przyszłości system taki mógłby z pomocą internetu połączyć dużo większą ilość osób. Czy ta niezwykła metoda komunikacji rodem z fantastyki naukowej kiedykolwiek się urzeczywistni?

Szczegóły zawiera artykuł dostępny bezpłatnie online: arxiv.org, źródło: sciencealert.com, zdjęcie: upload.wikimedia.org