10-cio minutowy test na raka

Australijscy naukowcy z University of Queensland opracowali prostą, tanią i szybką metodę diagnostyki raka - czytamy w Nature Communications. Obserwując zachowanie się zmienionych nowotworowo cząsteczek DNA w wodzie zauważyli, że ich struktura przestrzenna różni się w porównaniu do zdrowych cząsteczek. Wszystko wskazuje na to, że nowa metoda może okazać się przełomem we wczesnej diagnostyce chorób tego typu.

Metylacja DNA to proces przyłączania grup metylowych do zasad azotowych nukleotydów. Zachodzi on naturalnie w naszych komórkach i jest odpowiedzialny m.in. za odpowiednią specyfikację tkanek w trakcie rozwoju organizmu. Zaburzenia w procesie metylacji są cechą charakterystyczną niektórych chorób, w tym raka. W większości rodzajów nowotworów dochodzi do ściśle określonych zmian we wzajemnym położeniu grup metylowych. Ich obserwacja może więc posłużyć jako uniwersalna technika diagnostyczna. Przynajmniej w teorii, bo dotychczas nie istniała metoda pozwalająca na łatwą detekcję tych zmian.

Badacze z University of Queensland odkryli, że patologiczne odstępstwa w rozkładzie grup metylowych wpływają na fizykochemiczne właściwości cząsteczki DNA, a w szczególności na jej zachowanie w roztworze. Wykorzystując mikroskop o dużej rozdzielczości zauważyli, że zmieniona nowotworowo cząsteczka ma inną strukturę trójwymiarową niż zdrowe DNA - inaczej "układa się" w przestrzeni. Ma też mniejszą niż w przypadku niezmienionego DNA tendencję do agregacji, a ponadto wykazuje zwiększone powinowactwo do powierzchni metali (np. cząstek złota). Tą właściwość wykorzystano do opracowania szybkiej metody wykrywania zmian nowotworowych, w której różnicę można zauważyć gołym okiem.

W ramach badań przeanalizowano ponad 200 próbek ludzkiej tkanki na obecność kilku rodzajów chorób nowotworowych, w tym raka piersi i prostaty, i osiągnięto 90% skuteczność. Efektywność nowej metody zostanie potwierdzona w trakcie badań klinicznych.

źródła: Nature.com, Cnn.com; zdjęcie: Pixabay.com