Ziemia jako ogromny teleskop

David Kipping, astronom z Uniwersytetu Columbia uważa, że możemy przekształcić atmosferę Ziemi w teleskop wielkości planety, który nazywa "terrascope". Założenia tego projektu prezentuje w publikacji znajdującej się na serwerze arXiv. W bardziej przystępny sposób opowiada o swoim pomyśle na YouTube.

Podstawową przesłanką do stworzenia "terrascope" jest fakt, że ziemska atmosfera naturalnie załamuje światło gwiazd, identycznie jak soczewka teleskopu. Zdaniem Kippinga, moglibyśmy wykorzystać to zjawisko, budując infrastrukturę obserwacyjną obejmującą glob ziemski i jego orbitę. Wyliczył, że metrowy teleskop kosmiczny, umieszczony na orbicie za Księżycem, mógłby wykorzystać moc ogniskowania pierścienia atmosfery ziemskiej, aby wzmocnić jasność niewyraźnych obiektów dziesiątki tysięcy razy.

ScienceMag zapytał innych uczonych, co myślą o tym pomyśle. Matt Kenworthy z Uniwersytetu w Leiden w Holandii mówi, że jest "zdumiony tym, ile pracy i myśli" włożył w ten koncept Kipping, ale chciałby widzieć więcej dowodów, że to zadziała. Bruce Macintosh z Uniwersytetu Stanforda w Palo Alto w Kalifornii ocenia: "To ciekawy eksperyment myślowy, ale jest sporo szczegółów do wyjaśnienia".

źródło: www.sciencemag.org