Niezwykła substancja w atmosferze Tytana

Niedługo po frapującym odkryciu potencjalne wskazującej na życie fosfiny w atmosferze Wenus, które to odkrycie zresztą zdążyło zostać zakwestionowane przez innych naukowców, pojawiła się informacja o kolejnej intrygującej molekule chemicznej, tym razem w atmosferze Tytana, księżyca Saturna przez lata badanego przez sondę Cassini i niezwykle interesującego dla naukowców. Znaleziona tam substancja to cyklopropenyliden (C 3 H 2 ), której nie odnotowano dotąd nigdy i nigdzie w żadnej atmosferze.

Zdaniem uczonych związek ten może uczestniczyć w budowie większych struktur chemicznych wchodzących w skład łańcuchów DNA. Wcześniej C 3 H 2 odkrywano jedynie w obłokach gazu międzygwiezdnego, gdzie występuje w stanie stabilnym. Natomiast w atmosferze Tytana prawdopodobnie wchodzi w reakcje z innymi związkami. Tytan jest tyglem organicznej aktywności chemicznej. Azot i metan rozkładają się tam w świetle słonecznym, wywołując kaskadę reakcji chemicznych. Do czego ten łańcuch prowadzi? To pytanie, które zaprząta naukowców, zwłaszcza szukających śladów życia poza Ziemią.

Odkrycie jest rezultatem programu badawczego podjętego jeszcze w 2016 roku przez zespół pod kierownictwem Conora Nixona z Centrum Lotów Kosmicznych NASA Goddard. Detekcji niezwykłego związku chemicznego dokonano za pomocą sieci radioteleskopów ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) w Chile. Informacja o wynikach badań ukazała się na łamach "The Astronomical Journal".

Źródło: www.sciencealert.com