Odkrycie rekordowo starej wody i jej możliwy związek z życiem pozaziemskim

Próbki cieczy pobrane w kopalni Kidd Creek (Kidd Mine) w Ontario w Kanadzie, przez naukowców z Uniwersytetu w Toronto, jeszcze dwanaście lat temu okazały się najstarszą znalezioną na naszej planecie wodą, której wiek określony został w badaniach laboratoryjnych na 1,6 miliarda lat. Czas ten potwierdzili badacze z Uniwersytetu Oksfordzkiego, do których przesłano znalezisko. Odkryli w niej formy życia, co może być cenną wskazówką dotyczącą możliwości życia pozaziemskiego.

Sherwood Lollar, która dowodziła zespołem stojącym za odkryciem, po raz pierwszy odwiedziła kopalnię Kidd Creek w 1992 roku. Siedemnaście lat później, w trakcie ekspedycji, którą prowadziła 2,4 km pod ziemią, udało się wydobyć próbkę solanki, która po latach analiz okazała się rekordowo stara.

W tej wiekowej wodzie naukowcy odkryli również chemolitotroficzne mikroby, znane do tej pory głównie z próbek pochodzących z dna oceanu. Teraz po raz pierwszy zostały odnalezione w wodzie z głębin kontynentu. Według dostępnej wiedzy, mikroorganizmy przetrwały żywiąc się wodorem i siarczanami. Ponieważ rekordowe znalezisko pochodzi z prekambryjskiej tarczy kanadyjskiej, która odpowiadać może marsjańskiej geologii, uczeni uważają, że na czerwonej planecie również moglibyśmy spodziewać się podobnych odkryć, w tym równie prastarych mikroorganizmów.

Źródło: bit.ly