Odkrycie egzoplanety z dyskiem, w którym powstają księżyce

Po raz pierwszy w historii naukowcom udało się w sposób wyraźny zidentyfikować pierścień gazu i pyłu okrążający planetę spoza naszego Układu Słonecznego. Odkrycie może pomóc wyjaśnić procesy formowania planet i księżyców wokół większych obiektów w kosmosie. Dysk, o którym mowa, otacza gazową egzoplanetę krążącą wokół gwiazdy typu K - PDS 70, nazwaną PDS 70c. Jest jednym z dwóch gazowych olbrzymów o masie i rozmiarze dwóch Jowiszów, w odległości prawie 400 lat świetlnych od naszego Układu Słonecznego.

Astronomowie z Europejskiego Obserwatorium Południowego odkryli tę egzoplanetę w 2019 roku za pomocą swojego Bardzo Dużego Teleskopu (VLT). Obserwacje te w połączeniu z wysokiej rozdzielczości obrazami z teleskopu ALMA, również znajdującego się w Chile, pozwoliły na wyciągnięcie konkluzji, że dysk PDS 70c zawiera materiał, który pozwala na formowanie się księżyców wokół planety. Wyniki te zostały opublikowane w pracy opublikowanej w "The Astrophysical Journal Letters".

Obie planety odkryte w tym układzie są bardzo interesujące dla naukowców, ponieważ należą do młodego systemu gwiezdnego. Gwiazda PDS 70 ma 5,4 miliona lat, czyli jest wieku niemowlęcym w porównaniu z naszym Słońcem, które istnieje od 4,6 miliarda lat. "Egzoplanety PDS 70b i PDS 70c, tworzą układ przypominający parę Jowisz-Saturn", pisze Miriam Keppler, badaczka z instytutu Maxa Plancka, która odkryła planetę PDS 70b w 2018 roku w opublikowanym komunikacie z badań.

Źródło: bit.ly