Brydż - kolejny obszar w których AI pokonuje człowieka

Brydż - kolejny obszar w których AI pokonuje człowieka
Sztuczna inteligencja pokonała w grach porównawczych ośmiu mistrzów świata w brydżu, grze, w której do tej pory człowiek odpierał ataki algorytmów nauki maszynowej. Według komentatorów wydarzenie to stanowi kolejny kamień milowy na drodze rozwoju AI, gdyż w brydżu gracze mają do dyspozycji niepełny zestaw informacji i muszą reagować na działania innych graczy. Gra ta jest scenariuszem znacznie bliższym typowo ludzkiemu procesowi decyzyjnemu.

Wyczynu tego dokonał algorytm nazwany NooK stworzony przez francuską firmę NukkAI. Rozgrywka toczona była podczas dwudniowego turnieju w Paryżu. Gracze-ludzie rozegrali szereg partii z najlepszymi do tej pory robotami brydżowymi. Wraz z robotami grał NooK, który wygrał 67 z osiemdziesięciu partii, czyli 83 proc. Był to lepszy wynik niż jakikolwiek uczestniczący w turnieju człowiek. Jednak, co warto podkreślić, sztuczna inteligencja nie grała bezpośrednio przeciw ludziom.

Jak wyjaśniają eksperci NooK różni się od znanych do tej pory algorytmów głębokiej nauki maszynowej. W odróżnieniu od tamtych nazywanych często "czarną skrzynką", gdyż mechanizmy podejmowania decyzji są nich nieprzeniknione dla obserwatora z zewnątrz, podejście Francuzów ma polegać na "białej skrzynce" albo procesach "neurosymbolicznych". Zamiast uczyć się przez rozgrywanie miliardów cykli gry, NooK najpierw poznaje jej zasady, a następnie doskonali swoją grę poprzez praktykę. Jest to hybryda systemów opartych na regułach i głębokiej nauki. Niektórzy posuwają się nawet do określenia, że maszyna w tym przypadku potrafi "wyjaśniać" swoje działania w ich trakcie.

Źródło: www.theguardian.com

Mirosław Usidus