Śmigłowiec poleciał na 100-procentowym ekopaliwie
Jest to kontynuacja serii wcześniejszych testów. Airbus uruchomił m.in. jeden silnik H225 z 10-procentowym zasilaniem SAF w listopadzie 2021 r. oraz jeden silnik samolotu A380 w marcu 2022 r. Następnie przeprowadzone zostaną testy na różnych typach śmigłowców z wykorzystaniem różnych paliw i konfiguracji silników.
Airbus dąży do osiągnięcia poziomu 100 proc. SAF do 2030 r. zarówno w swoich samolotach komercyjnych, jak i w śmigłowcach, a także do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez śmigłowce o 50 proc. bez obniżenia parametrów lotu. Paliwa typu SAF są produkowane głównie w procesie hydrorafinacji estrów i kwasów tłuszczowych (HEFA) z wykorzystaniem odpadów i pozostałości jako surowców. Należą do nich zużyte tłuszcze, oleje i smary, odpady komunalne, odpady rolnicze i leśne, wychwytywany dwutlenek węgla oraz gazy spalinowe.
Źródło: newatlas.com/aircraft/
Mirosław Usidus