Plątanie całych cząsteczek chemicznych

Według publikacji w magazynie „Science”, zespołowi fizyków z Princeton oraz równolegle do ich pracy, badaczom z innych uczelni amerykańskich, udało się wprowadzić cząsteczki chemiczne w stan splątania kwantowego, jak podkreślają w publikacjach, po raz pierwszy w historii. Z osiągnięcia płynie potencjalnie wiele możliwości praktycznych zastosowań tego rodzaju rozbudowanych systemów, od komputerów kwantowych i symulatorów procesów, po czujniki nowej generacji.

Cząsteczki złożone z atomów przez długi czas wymykały się metodom kontrolowanego splątania kwantowego. Naukowcom z amerykańskich uczelni udało się w końcu znaleźć na to sposób. Ich zdaniem wprowadzanie w stan splątania cząsteczek ma pewne zalety w porównaniu z atomami, co sprawia, że szczególnie dobrze nadają się do niektórych zastosowań w kwantowym przetwarzaniu informacji i kwantowej symulacji złożonych materiałów, np. w porównaniu do atomów, cząsteczki mają więcej kwantowych stopni swobody i mogą wchodzić w interakcje na nowe sposoby.

„W praktyce oznacza to, że istnieją nowe sposoby przechowywania i przetwarzania informacji kwantowych”, wyjaśnia w publikacji Yukai Lu, absolwent inżynierii elektrycznej i komputerowej oraz współautor eksperymentów. W osobnym artykule opublikowanym w tym samym wydaniu „Science”, niezależna grupa badawcza kierowana przez Johna Doyle'a i Kang-Kuen Ni z Uniwersytetu Harvarda oraz Wolfganga Ketterle z Massachusetts Institute of Technology osiągnęła zbliżone wyniki.

Źródło: phys.org Fot. Adobe Stock