Przyspieszenie w technologii akumulatorowej

Przyspieszenie w technologii akumulatorowej
W ramach projektu SOLiDIFY, belgijska firma Imec wspierana przez konsorcjum firm dotowanych przez UE opracowała prototypową baterię półprzewodnikową o gęstości energii 1070 Wh/l, o ok. 25 proc. wyższej niż najlepsze ogniwa litowo-jonowe (przeciętnie 800 Wh/l). Ogniwo nowego typu wykorzystuje stały elektrolit z „domieszkowaną polimeryzowaną cieczą jonową” w cienkiej warstwie o grubości 50 mikrometrów. Elektrolit jest otoczony z jednej strony kompozytową katodą o dużej pojemności, a z drugiej cienką anodą litowo-metalową, co tworzy kompaktowy stos ogniw akumulatorowych.

Europejskie osiągnięcie to kolejne doniesienia ze świata całej serii nowej generacji akumulatorów. Niedługo przed informacją o ogniwach Imec, serwisy podały, że naukowcy z Uniwersytetu Stanforda zaprezentowali innowację dotyczącą akumulatora litowo-metalowego, która obiecuje zasięgi powyżej 1100 km na jednym ładowaniu. Opublikowane odkrycie w czasopiśmie „Nature”, polega na rozładowaniu baterii i pozostawieniu jej na kilka godzin. Ta pozornie prosta metoda okazała się niezwykle skuteczna, odmładzając pojemność baterii i zwiększając ogólną wydajność bez konieczności kosztownego sprzętu lub zmian materiałowych.

Mniej więcej w tym samym czasie o nowym typie akumulatorów potencjalnie zwiększającym zasięg jazdy do 80 proc. poinformował Mercedes. Niemiecka firma samochodowa we współpracy z firmą Factorial, od lat rozwijają własną półprzewodnikową platformę FEST (Factorial Electrolyte System Technology). Jego nowy system ma rozwiązywać obawy związane z łatwopalnością ciekłych elektrolitów. Zachowuje on również stabilność podczas pracy w temperaturach powyżej 90°C. Factorial twierdzi, że dzięki „przełomowej gęstości energii” wynoszącej 450 Wh/kg, nowy typ akumulatora może zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych nawet o 80 proc., co praktyce może oznaczać dodatkowych ok. tysiąc kilometrów jazdy więcej na ładowaniu przy 40 proc. oszczędności masy (w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych).

Źrodła: engadget.com, thebrighterside.news, electrek.co, Fot. Imec

Mirosław Usidus