Festiwal Nauki Szkoły Aktywności Twórczej „Technologie Przyszłości”

Festiwal Nauki Szkoły Aktywności Twórczej „Technologie Przyszłości”
Czy podróże w czasie są możliwe? W Szkole Aktywności Twórczej w podwarszawskiej Zielonce - tak! W piątek 6 czerwca 2014 roku uczniowie i zaproszeni goście przenieśli się w rok 2114 podczas Festiwalu Nauki. Tegoroczna XII edycja odbyła się pod hasłem „Technologie Przyszłości”. Inicjatywę patronatem objęły: Mazowiecki Kurator Oświaty, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Wydział Matematyczno - Przyrodniczy Szkoła Nauk Ścisłych, Polskie Biuro ECDL, Polskie Towarzystwo Informatyczne Oddział Mazowiecki, Starosta Powiatu Wołomińskiego, Burmistrz Miasta Zielonka oraz czasopismo „Młody Technik”.

Celem festiwalu jest propagowanie nauk ścisłych oraz najnowszych zdobyczy technologii wśród uczniów, rozbudzanie zainteresowań naukowych i artystycznych oraz motywowanie do samokształcenia i rozwoju.

Festiwal składał się z konkursu dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów powiatu wołomińskiego oraz pikniku naukowego, podczas którego zorganizowane zostały zajęcia przez studentów Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego Szkoły Nauk Ścisłych UKSW oraz pokazy robotów Lego WeDo, Mindstorms i EV3 przez Robomind.pl. Po powitaniu gości przez przewodniczącego Fundacji Wychowanie Przez Sztukę dr Mariusza Samoraja uroczystego otwarcia festiwalu dokonała dyrektor Szkoły Aktywności Twórczej Tamara Kostencka.

SONY DSCInauguracyjny wykład pt. „Kwantowe komputery. Fraktalny świat” przedstawiła dr Joanna Kandzia z Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W ciekawy i interesujący sposób przybliżyła dzieciom ideę nowoczesnych komputerów oraz wprawiła w zaciekawienie poprzez wizualizację fraktali różnego rodzaju. Nie każdy wie, że w ciele człowieka również można znaleźć fraktale! Kolejny gość, Mazowiecki Koordynator ECDL Paweł Strawiński w swoim wystąpieniu „Ochrona własnego wizerunku” zachęcił uczniów do udziału w konkursach informatycznych. Wskazał niebezpieczeństwa na jakie może narazić się młody człowiek beztrosko/niefrasobliwie korzystający z Internetu oraz w jaki sposób można tym niebezpieczeństwom zapobiegać.

Najbardziej wyczekiwany przez wszystkich punkt programu to oczywiście rozstrzygnięcie powiatowego konkursu ogłoszonego w ramach Festiwalu Nauki dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Do konkursu zostało zgłoszonych ponad 60 uczestników. Komisja konkursowa obradowała dokonując trudnych wyborów. Prace oceniane były ze względu na: samodzielność wykonania, pomysłowość, innowacyjność rozwiązania, staranność wykonania pracy, zaangażowanie i poprawność merytoryczna, zgodność z tematem festiwalu. Szukano oryginalnych rozwiązań łączących w sobie ducha nauki oraz inwencję twórczą. A kluczem do sukcesu miała się stać praca samodzielna dziecka.

I tak w trzech kategoriach zostali wyłonieni następujący laureaci: W kategorii klas 0-3 zadaniem konkursowym dla uczniów było wykonanie techniką dowolną projektu wynalazku lub urządzenia które ułatwi życie za 100 lat:

SONY DSC

  • I miejsce uzyskała praca Hanny Adamowicz klasa 1a, Zespół Szkół Nr 1 w Kobyłce, tytuł pracy „Pies robot ogrodowy – Pyszczek 2114”;
  • II miejsce zajęła Natalia Patejuk klasa 3d, Szkoła Podstawowa Nr 3 w Markach, tytuł pracy: „Buty wytwarzające prąd”;
  • III miejsce Kajetan Sysiak klasa 0a, Szkoła Podstawowa Nr 3 w Markach, tytuł pracy: „Micro robot Doktor 2”.
W kategorii klas 4-6 zadaniem uczniów było zgłębienie tajników domu pasywnego z uwzględnieniem systemów umożliwiających zmniejszenie śladu ekologicznego:
  • I miejsce przypadło makiecie Aleksandra Jarosa, ucznia klasy 4 Niepublicznej Szkoły Podstawowej Nr 48 Aktywności Twórczej - za najbardziej wszechstronnie przeanalizowany i przedstawiony temat;
  • II miejsce zajął Kacper Skwarek z klasy 6 Szkoły Podstawowej nr 3 w Markach;
  • III miejsce zajął Paweł Osmólski z klasy 5 również ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Markach.
W kategorii gimnazjum wykonać należało makietę z elementami mechanicznymi, z wykorzystaniem obwodów elektrycznych, przedstawiającą komunikację międzyludzką za 100 lat:SONY DSC
  • I miejsce, a zarazem najciekawszą wizją komunikacji przyszłości przedstawiła Klaudia Wojeńska z Miejskiego Gimnazjum w Zielonce;
  • II miejsce zajął Piotr Grajda;
  • III miejsce uzyskała Katarzyna Pawłowska uczniowie Miejskiego Gimnazjum w Zielonce.
Nagrody rzeczowe oraz vouchery na egzaminy ECDL wręczyli goście dr Joanna Kandzia z UKSW, Paweł Strawiński Mazowiecki Koordynator ECDL oraz Tamara Kostencka dyrektor Szkoły Aktywności Twórczej.

Po pierwszej części festiwalu uczniowie i goście udali się do sal, gdzie czekały na nich kolejne atrakcje. Studenci UKSW przygotowali w kilku salach niezwykłe zajęcia. Otóż można było przenieść się wehikułem czasu w przeszłość, aby sprawdzić jak działały szyfry starożytnych Spartan, Juliusza Cezara czy hieroglify. Nie lada frajdą okazało się odczytanie wiadomości zostawionej przez faraona Tutenchamona. Jeśli podróżować wehikułem czasu to na całego! Podróż w przyszłość to lot na kosmiczną stację badawczą. Tam dzieci mogły zbudować rakietę, dzięki której możliwe będzie zwiedzanie wszechświata, odszyfrować wiadomość od obcych oraz zaprojektować miasto przyszłości.

Sala komputerowa przekształciła się w „Robotowice”. Powstała tam montownia robotów - uczniowie konstruowali roboty według instrukcji korzystając z oprogramowania multimedialnego. Rozwiązując różne zagadki matematyczne układali instrukcję poruszania robotem - programowali go oraz ożywiali wykorzystując proste układy elektroniczne. W Bazie Alfa na Planecie Sekretów z kolei wcielali się w role detektywów - rozwiązywali zagadki matematyczne, aby wreszcie stać się saperami.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się pokazy robotów zbudowanych z klocków Lego Mindstorms, EV3 i WeDo. Uczniowie mogli przekonać się, w jaki sposób działają roboty wykorzystujące układy mechaniczne, ale również silniki i różnego typu sensory, poprzez które roboty mogą komunikować się ze światem zewnętrznym. Uczniowie mogli doświadczyć, jak ważne są zarówno elementy konstrukcyjne jak i właściwe zaprogramowanie robotów. Efekt końcowy - działający poprawnie robot poprzedza faza projektowania, konstruowania, programowania a w końcu weryfikacji działania konstrukcji. Instruktorzy firmy Robomind.pl rozbudzili ciekawość zarówno w uczniach, nauczycielach jak i rodzicach oglądających pokaz, wprowadzając wszystkich w tajniki świata robotów lego.

Tegoroczny Festiwal Nauki SAT „Technologie Przyszłości” wzbudził ciekawość i rozpalił wyobraźnię uczestników, co do wizji przyszłości, w której przyjdzie żyć kolejnym pokoleniom. Pokazał jak wiele inwencji twórczej i pomysłów tkwi w młodych ludziach. Oby ich pomysły na ulepszenie świata za sto lat znalazły swoje zastosowanie. Z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję Festiwalu Nauki SAT.

Do zobaczenia za rok!