Film animowany
1832 - W Belgii Joseph Plateau konstruuje fenakistiskop - rodzaj zabawki optycznej, wykorzystującej właściwości ludzkiej percepcji dla stworzenia wrażenia ruchu szybko przesuwających się obrazków. Urządzenie składało się z drążka i umieszczonej na nim okrągłej tarczy z ciężkiego papieru. Dookoła tarczy znajdowały się rysunki, przedstawiające kolejne etapy ruchu, przedzielone niewielkimi otworami.
1834 - Pojawia się zoetrop - urządzenie opatentowane przez Williama George'a Hornera, wykorzystujące efekt stroboskopowy. Wewnątrz cylindra z naciętymi szczelinami znajdowała się seria obrazków przedstawiająca kolejne etapy ruchu. We wprawionym w obrót zoetropie obserwator widział obrazki tylko wówczas, gdy szczelina znajdowała się bezpośrednio przed jego oczami. Dzięki efektowi stroboskopowemu powstawało wrażenie oglądania ruchomej scenki.
1877 - Francuski wynalazca i pionier techniki filmowej , Émile Reynaud, wynajduje praksynoskop (praksinoskop) - jeden z pierwszych przyrządów do pokazów kinematograficznych. Urządzenie miało formę bębna obrotowego, w którym znajduje się taśma filmowa, co umożliwiało widzenie ruchomego obrazu. W 1891 r. Reynaud za pomocą swojego wynalazku przeprowadził w paryskim Théatre Optique pierwszą projekcję animowanych rysunków na ekranie.
1880 - Brytyjski fotograf Eadweard Muybridge projektuje zoopraksiskop - pierwowzór kinematografu. Była to lampa rzutująca serię obrazów na ekran, co sprawiało wrażenie, że pozostają one w ruchu. Fotografie postaci w kolejnych pozycjach znajdowały się na szklanym dysku. Gdy ten szybko się obracał, postać na ekranie zaczynała się poruszać.
1897 - Za jedną z dat początkujących prawdziwą historię filmu animowanego uznaje się wynalezienie przez Niemca Oskara Messtera techniki poklatkowej - metody zapisu obrazu wykorzystywanej później głównie w klasycznym filmie animowanym oraz w filmach naukowych. Za jej pomocą rejestruje się np. wzrost roślin, ruch ciał niebieskich, zmiany zachodzące w organizmie - proces, który w rzeczywistości trwa kilka dni lub tygodni, zostaje skrócony do kilkudziesięciu sekund. W roku 1897 Messter sfilmował z użyciem tej techniki rozkwitający i więdnący kwiat.
1900 - Léon Gaumont (1864-1946) uzyskuje francuski patent na animację poklatkową.
1906 - W kwietniu tego roku powstaje pierwszy film rysunkowy zapisany na taśmie filmowej - „Humorous Phases of Funny Faces”, Jamesa Stuarta Blacktona. Autor w trzyminutowym dziełku pokazał kilka prostych scenek: psa skaczącego przez obręcz czy mężczyznę palącego cygaro i puszczającego kłęby dymu na przewracającą oczami kobietę.
1908 - Francuz Émile Cohl kręci dwuminutowy film „Fantasmagorie” - pierwszą fabularną kreskówkę. Przedstawia pajacyka-marionetkę, który przeżywa szereg przygód wśród przedmiotów i postaci, ulegających wielu metamorfozom. Rysunki do filmu (w liczbie ok. siedmiuset) narysowano czarnym tuszem na białym papierze i sfotografowano. Odbitki następnie wywołano w negatywie, dzięki czemu doszło do odwrócenia kolorów tła i kreski. Fotografowano przy zastosowaniu podwójnej ekspozycji, czyli wielokrotnego naświetlania jednej klatki. Celowo zachowano kolory z negatywu, aby zamiast czarnych linii na białym tle uzyskać efekt ilustracji wykonywanych kredą na tablicy.
1911 - Kreskówki zyskują kolory wraz z premierą filmu "Little Nemo", produkcji Amerykanina Winsora McCaya. Barwny obraz jeszcze przez kilkanaście lat miał jednak pozostać rzadko stosowaną ciekawostką.
1915 - Wynaleziona zostaje rotoskopia, czyli odrysowywanie zdjęć klatka po klatce. Rotoskop to maszyna umożliwiająca zamianę filmu aktorskiego na film animowany poprzez ręczne odtwarzanie występujących na nim form - rotoskop wyświetlał klatki filmu na papier, gdzie kopiował je rysownik. Ponieważ była to technika czasochłonna, więc animowano w ten sposób tylko niektóre części filmów. Koncepcję wykorzystywano w wielu tytułach jako metodę odwzorowania w animacji ruchu ludzkiego ciała (m.in. w „Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach”). Była to metoda popularna, jednak niektórzy z twórców nie uznawali jej za prawdziwą animację i postrzegali wręcz jako oszustwo.
1917 - Argentyńczyk Quirino Cristiani tworzy pierwszy pełnometrażowy film animowany - „El Apostol”. Cristiani jako pierwszy wykorzystuje też dźwięk w pełnometrażowym filmie animowanym („Peludopolis”, 1931).
lata 30. - Walt Disney organizuje w Hollywood wytwórnię produkującą filmy animowane. Jego studio doprowadziło do wzrostu popularności kreskówek, które na stałe weszły do kultury masowej. Oprócz znakomitych pełnometrażowych filmów kinowych, produkowano tam krótkometrażowe serie z Myszką Miki, Kaczorem Donaldem, psem Pluto, Goofym itp.
1933 - Ub Iwerks (już niezwiązany z Disneyem) wynajduje kamerę wieloplanową, dzięki której kreskówki zyskały nieznaną wcześniej głębię obrazu. Efekt osiągano, fotografując jednocześnie kilka oddzielnych warstw obrazu.
1938 - Wbrew obiegowym opiniom, nakręcona w tym właśnie roku „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” Walta Disneya nie była pierwszym animowanym filmem pełnometrażowym. Jednak trzy lata pracy i 2 mln rysunków dały w efekcie film na takim poziomie technicznym i artystycznym, że nie można zaprzeczyć, iż okazał się on dziełem rewolucyjnym.
lata 50. - Narodziny polskiej szkoły animacji, znanej w świecie zarówno od popularnej strony, jak też jako kuźnia eksperymentów technicznych i artystycznych. Do najważniejszych twórców filmów animowanych w Polsce należą: Walerian Borowczyk, Jan Lenica, Władysław Nehrebecki, Kazimierz Urbański, Witold Giersz, Jerzy Kucia, Piotr Dumała, Mariusz Wilczyński, Julian „Antonisz” Antoniszczak, Daniel Szczechura, Ryszard Czekała, Marek Skrobecki, Maciej Wojtyszko, Krzysztof Kiwerski i Zbigniew Kotecki.
1962 - Ivan Sutherland konstruuje system rysujący Sketchpad, składający się z monitora, pióra świetlnego i oprogramowania do interaktywnej obsługi. Program był jak na owe czasy wielką innowacją. Wywołał prawdziwą rewolucję w komputerowym świecie, dzięki swojej funkcji umożliwiającej interakcję komputera z użytkownikiem poprzez sterowanie elementów ekranu za pomocą wspomnianego pióra świetlnego.
1967 - Powstaje pierwsza cyfrowa krótkometrażówka - „Hummingbird”.
1968 - Powstają pierwsze symulatory lotów. Firma Evans&Sutherland Computer Corporation stawiała swoje pierwsze kroki, wykonując zadania dla wojska. Jednym z nich było wytworzenie trójwymiarowego symulatora lotów, stanowiącego prapoczątki animacji komputerowej. Przez tę korporację przewinęło się w kolejnych latach wiele znanych i zdolnych w branży komputerowej grafików, w tym m.in. założyciele firm Silicon Graphics, Pixar i Adobe.
1970 - Frederic Parke tworzy pierwszy animowany trójwymiarowy model ludzkiej twarzy, na którym prezentowane są różne rodzaje ekspresji.
lata 70. - Wiodącym ośrodkiem badań nad grafiką komputerową staje się Uniwersytet Utah, na którym wykładali Ivan Sutherland oraz David C. Evans. Tamtejsi studenci, Edwin Catmull i wspominany Frederic Parke, stworzyli jedne z pierwszych animacji komputerowych. Catmull podczas studiów opracował metody teksturowania i algorytmy tzw. subdivision surface oraz antyaliasing. W 1972 r. stworzył animację przedstawiającą swoją lewą dłoń, która cztery lata później, w 1976 r., została umieszczona w filmie „Futureworld”. Fascynacja animacją zaowocowała kilka lat później pracą w studiach Lucasfilm, Pixar i Disney oraz Oscarem za wkład w rozwój animacji.
1980 - Publikacja artykułu Turnera Whitteda o realistycznym tworzeniu obrazów; powstanie metody śledzenia promieni (ray tracing), czyli kreowania realistycznych obrazów scen trójwymiarowych.
1986 - Premiera filmiku „Luxo Jr.”, opowiadającego historię znanej lampki. Była to pierwsza krótkometrażówka wyprodukowana pod szyldem Pixar Animation Studio, a zarazem pierwszy w całości animowany komputerowo film z fabułą. Jego premiera miała miejsce na konferencji SIGGRAPH w Dallas.