Kreatywne fotografowanie - codzienność w obiektywie

Kreatywne fotografowanie - codzienność w obiektywie
Luke Davis podpowiada, jak stworzyć portfolio w oparciu o zdjęcia codzienności a Qasim Syed udzielił nam kilku porad dotyczących robienia zdjęć makro.

Gdybyście pięć lat temu powiedzieli mi, że fotografia stanie się moim życiem, pewnie bym się roześmiał. W tamtym czasie balansowałem pomiędzy koncertowaniem jako muzyk metalowy, kelnerowaniem i studiami. Wszystko zmieniło się, gdy zdecydowałem się na zakup używanego aparatu Canon EOS 600D. To był dla mnie magiczny moment, jak scena w Harrym Potterze, w której Harry bierze do ręki swoją pierwszą różdżkę! Od tamtej pory miałem już do czynienia z różnymi aparatami, ale moja pasja do robienia zdjęć tylko rosła. Do dziś nic nie może się równać z fotografowaniem wyłącznie dla siebie. Najczęściej można mnie spotkać zwiedzającego moje rodzinne hrabstwo Dorset z moją lepszą połową, z aparatem Panasonic G9 w jednej ręce i czymś do jedzenia w drugiej. Poprzez zdjęcia pragnę przekazywać emocje, a nie tylko dobre wrażenie. Myślę, że wraz z pojawieniem się mediów społecznościowych łatwo wpaść w pułapkę pogoni za trendami, dogadzania algorytmom i przedkładania ilości nad jakość. Dla mnie dobrze przemyślany, mocny obraz zawsze wygrywa. Kiedy już znajdziesz swój rytm, będziesz zaskoczony, jak szybko możesz stworzyć spójne portfolio, które będzie wyrażać Twój styl.

Z życia owadów

Qasim Syed udzielił nam kilku porad dotyczących robienia zdjęć makro.
Od około ośmiu lat fotografuję dzikie zwierzęta i przyrodę w Londynie i okolicach. Najlepszą radą, jakiej mogę udzielić, to dbać o zróżnicowanie tematów i dobór właściwego zestawu narzędzi. Fotografia makro jest dostępna dla każdego: można ją robić przez cały rok i nie trzeba daleko wyjeżdżać. Nie potrzebujesz też najbardziej wymyślnych obiektywów ani sprzętu fotograficznego. Motyle i ważki wiosną i latem, grzyby jesienią i zimą - natura zapewnia mi tematy na cały rok.

Największym wyzwaniem w fotografii makro jest uzyskanie najlepszego światła oraz zbliżenie się do interesującego nas obiektu - najlepiej robić to w czasie złotej godziny lub o świcie, gdy po chłodnej nocy owady są jeszcze mało ruchliwe. Trzeba być uważnym, bo nasi bohaterowie mogą być ukryci głęboko w podszyciu. Warto korzystać z techniki focus stacking. Polega to na wykonaniu serii takich samych zdjęć, ale każde z lekko przesuniętym punktem ostrości, aby pokryć nimi całą głębokość sceny. Następnie wszystkie ujęcia łączy się w jedno w programie graficznym, uzyskując kadr o szerokiej głębi ostrości. Dzięki temu można fotografować przy szerzej otwartym obiektywie (więcej światła, mniej szumów) lub przy najostrzejszej przysłonie.

Współczesne aparaty fotograficzne są już często wyposażone w opcję bracketingu ostrości - wystarczy raz kliknąć, aby aparat wykonał zdjęcia za Ciebie. Co więcej, niektóre oferują nawet możliwość automatycznego łączenia tych zdjęć w jeden obraz już w aparacie.
Instagram: @naturesyed

Albert Watson Drzewo we mgle, Fairy Glen, Isle of Skye, 2013.
Albert Watson Waris Dirie, Ouarzazate, Maroko, 1993