Fiat Bravo

Czytelnicy interesujący się motoryzacją wiedzą, że od połowy lat 90. ubiegłego wieku FIAT wytwarzał dwa bliźniacze modele: Bravo i Brava. Pierwszy z nich miał nadwozie trzydrzwiowe, dwubryłowe, typu hatchback, drugi natomiast pięciodrzwiowe, dwu i półbryłowe. Oba nadwozia bardzo estetyczne, stylizacją nawiązujące do ówczesnego Punto. Podobnie postąpiono w przypadku obecnie wytwarzanego Bravo, które swoim wzornictwem nadwozia nawiązuje do modelu Grande Punto.

[caption id="attachment_141" align="alignleft" width="300" caption="Bravo jest jednym z najpopularniejszych modeli Fiata."]Bravo jest jednym z najpopularniejszych modeli Fiata.[/caption]

Kolejne Bravo jest wytwarzane od początku 2007 r., u nas oferowane od kwietnia wspomnianego roku. Należy do najchętniej kupowanych modeli marki Fiat.

Producent, w momencie debiutu Bravo, reklamował ten model nie tylko jako mający wyjątkowo udane, estetyczne nadwozie, ale chwalił się tym, że pojazd opracowany został w rekordowo krótkim czasie 18 miesięcy. A więc o 8 miesięcy krócej niż jego poprzednik Stilo. Było to możliwe dlatego, że zastosowano zaawansowane programy komputerowe, które pozwoliły nawet na sprawdzenie zachowania się pojazdu w ruchu. Nie zwolniło to producenta od przeprowadzenia badań pojazdów w postaci fizycznej (naturalnej), które przeprowadzono dopiero w końcowej fazie projektu, posłużyły one do dopracowania szczegółów.

Wirtualna technologia zastosowana przy opracowaniu Bravo ma posłużyć do opracowania kolejnych modeli i to w sposób umożliwiający uzyskanie wysokiej jakości wykonania. Jest bardzo cenna, gdyż pozwala w krótkim czasie opracować samochód lub jego elementy, tym samym szybko zareagować na potrzeby rynku. W sprawnym opracowaniu Bravo pomogło zastosowanie do jego budowy płyty podłogowej, a więc ważnego elementu nośnego nadwozia, z modelu Stilo. Płytę tę jednak zmodernizowano tak, aby w większym niż dotychczas stopniu pochłaniała energię powstałą w wyniku zderzenia. Tym samym lepiej chroniła jadących przed skutkami wypadku. Także przyczyniała się do uzyskania większej odporności elementów nadwozia na zmęczenie i większej jego sztywności, a więc odporności na skręcanie i zginanie co z kolei wpływa również na podniesienie wygody jazdy, zmniejszenie hałasu i drgań powstających w wyniku ruchu pojazdu, zwłaszcza po nierównym podłożu.

Nadwozie jest najważniejszym zespołem chroniącym jadących w razie zderzenia. Tworzy ono jednak pełną całość z innymi zespołami i elementami pojazdu. FIAT podał liczby mające zobrazować bezpieczeństwo całej konstrukcji Bravo. Stosując wspomniane już zaawansowane metody komputerowe, przeprowadzono około 15 000 obliczeń, wykonano 150 symulacji zderzeń z uwzględnieniem różnych sytuacji drogowych. Wykonano też około 100 prób na elementach i podzespołach, no i 60 prób zderzeniowych pojazdu, tzw. crash-testów.

[caption id="attachment_142" align="alignleft" width="300" caption="Ergonomicznie rozmieszczone urządzenia kontroli i sterowania pojazdem."]Ergonomicznie rozmieszczone urządzenia kontroli i sterowania pojazdem.[/caption]

Nadwozie Bravo stylistycznie zaprojektowane przez Centro Stile Fiat łączy urok wzornictwa sylwetki coupe i przestronność wnętrza hatch-backa. Tym chwalą się włoscy projektanci i wskazują też, że nadwozie ma nie tylko spokojną, nowoczesną stylizację, ale i korzystny kształt pod względem aerodynamicznym, gdyż współczynnik oporu powietrza Cx = 0,30.

Fiat Bravo produkowany jest w zakładach Cassino, położonych w pobliżu Monte Cassino ? wzgórza dobrze znanego Polakom. To nowoczesne zakłady. Wyposażone w roboty przemysłowe. Na inwestycje związane z produkcją Bravo wydano około 350 mln euro. W momencie uruchomienia produkcji Bravo, w wyżej wymienionych zakładach były wytwarzane również i inne modele: Croma oraz Stilo Multi Wagon. Zdolność produkcyjna zakładu wynosiła 250 000 samochodów rocznie w rytmie 1000 szt. dziennie. W tej liczbie pojazdów docelowo miało być około 120 000 sztuk Bravo.

 

Zakład stosuje zrobotyzowane technologie wytwarzania, w tym dobrze zabezpiecza swój wyrób przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych. Uwzględniono nawet eksploatację pojazdu w krajach Europy środkowo-północnej, gdzie

stosuje się m.in. solenie dróg. Aby dobrze zabezpieczyć pojazd przed korozją, m.in. zadbano o taki kształt elementów nadwozia, który uniemożliwia pozostawienie wilgoci w przekrojach zamkniętych. Do budowy nadwozia zastosowano blachy ocynkowane i to dwustronnie. Tak zabezpieczone blachy stanowią 90% masy nadwozia, a dolne elementy samonośnego nadwozia w 100% wykonano z blach ocynkowanych. Miejsca mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji nadwozia, np. miejsca mocowania zawieszeń i pasów bezpieczeństwa, wykonano z blachy o dużej grubości powłoki cynkowej, aż do 20 mikronów. Blachy o cienkiej warstwie cynku ? 8 mikronów, stosuje się na drzwi, pokrywy, boki, błotniki i dach.

[caption id="attachment_143" align="alignleft" width="300" caption="Wyposażenie wnętrza nadwozia w poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa."]Wyposażenie wnętrza nadwozia w poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa.[/caption]

Fiat Bravo występuje w kilku wersjach wyposażenia i do wyboru jest kilka silników. W wyposażeniu nadwozia, m.in. jest do 7 poduszek powietrznych, w tym dwustopniowe ? napełniające się w stopniu zależnym od energii zderzenia, jest też system przeciwpożarowy FPS. Wnętrze nadwozia wykonano estetycznie, z dobrej jakości materiałów. Przystosowano je do przewozu 5 osób, które mogą zabrać spory bagaż, gdyż podstawowa objętość bagażnika ? mierzona do górnej półki osłonowej wynosi 400 dm3, a gdy jadą tylko 2 osoby bagażnik można powiększyć do 1175 dm3 (objętości mierzonej do dolnej krawędzi okien), po złożeniu dwóch części dzielonej w proporcji 60:40 tylnej kanapy. Wadą jest wysoki, na około 20 cm, próg bagażnika utrudniający wyjmowanie przewożonych przedmiotów.

Dostęp do wnętrza nadwozia przez pięcioro drzwi, bo tylko w takiej odmianie nadwoziowej jak dotychczas wytwarzane jest Bravo. Te piąte drzwi znajdują się w ścianie tylnej nadwozia, są otwierane do góry i odsłaniają otwór bagażnika.

Do wyboru są silniki: trzy benzynowe o jednakowej pojemności skokowej 1368 cm3 i zróżnicowanej mocy ? 90, 120 i 150 KM oraz trzy wysokoprężne, dwa o pojemności skokowej 1598 cm3 rozwijające moce 105 i 120 KM, a także o pojemności skokowej 1965 cm3 i mocy 165 KM. Wszystkie diesle oznaczone Multijet mają bezpośredni wtrysk paliwa systemu common-rail, odznaczają się niewielkim zużyciem paliwa i nadają pojazdowi dobrą dynamikę.

Bravo jest fiatowskim modelem nowej generacji, wygodnym dla pasażerów i łatwym do prowadzenia. Kierowca ma w standardowym wyposażeniu pojazdu regulację wysokości fotela i regulację ustawienia kolumny kierownicy. Dobra jest widoczność z miejsca kierowcy, również do tyłu w dużych lusterkach zewnętrznych.

Jeszcze jedną zaletę Bravo warto wymienić ? samochody po kilkuletniej już eksploatacji i to w trudnych warunkach drogowo-klimatycznych nie wykazują śladów korozji nadwozia.

ilustracje: autor i FIAT

Fiat Bravo 1.6 Multijet 120 KM ? dane techniczne

  • Nadwozie: samonośne, 5-drzwiowe, 5-miejscowe
  • Silnik: 4-suw. 4-cyl. rzędowy, 16-zaworowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa systemu common-rail, z turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowywanego (intercooler), umieszczony poprzecznie z przodu napędza przednie koła
  • Średnica cyl. x skok tłoka/poj. skokowa: 79,5 x 80,5 mm/1598 cm3
  • Stopień sprężania: 16,5:1
  • Moc maksymalna: 88 kW = 120 KM przy 4000 obr/min
  • Moment maksymalny: 300 Nm przy 1500 obr/min
  • Skrzynia biegów: mechaniczna, 6-biegów do jazdy w przód
  • Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, kolumny McPherson, stabilizator przechyłu
  • Zawieszenie tylne: poprzeczna belka skrętna, wahacze wzdłużne, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, drążek stabilizatora umieszczony w przekroju belki skrętnej
  • Hamulce: hydrauliczne ze wspomaganiem, dwuobwodowe diagonalne, systemy ? przeciwblokujący hamulce (ABS) z rozdziałem siły hamowania na koła przednie i tylne (EBD), za dopłatą system stabilizacji ruchu pojazdu (ESP), mechanizmy hamujące przednie i tylne tarczowe, hamulec postojowy działa na tylne koła
  • Ogumienie: 205/55 R16
  • Długość/szerokość/ wysokość pojazdu: 4336/1792/1498 mm
  • Rozstaw osi ? 2600 mm
  • Masa własna: 1320 kg
  • Prędkość maksymalna: 195 km/h
  • Zużycie paliwa ? cykl miejski/pozamiejski/mieszany: 6,3/4,1/4,9 dm3/100 km
zp8497586rq