Mazda 3 MPS
Mój kolega, obecny podczas wypożyczania tego samochodu do jazd zapoznawczych, z powątpiewaniem zapytał. I gdzie ty będziesz nim jeździł? Brał pod uwagę dynamikę Mazdy 3 MPS i mały prześwit jej podwozia nad nawierzchnią. Miał rację, trudno na polskich drogach wykorzystać osiągi tego pojazdu, gdyż nawet ? ze względu na wysokie opłaty, a jeszcze budują dwie dodatkowe bramki opłat ? niezbyt wypełniona samochodami autostrada A2 biegnąca ze Strykowa do Poznania nie nadaje się do tego celu. Po pierwsze, że nasze przepisy drogowe na autostradach ograniczają prędkość jazdy do 130 km/h, a po drugie utrzymać stałą prędkość 250 km/h, aby przekonać się o zachowaniu pojazdu przy takiej prędkości, nawet na tej ?pustawej? autostradzie jest trudno. Jeżdżąc w mieście też mamy kłopot, bo np. nie wjedziemy na najczęściej wysoki krawężnik, aby zaparkować samochód na chodniku ? bez ryzyka oberwania spoilera lub innego elementu podwozia.
Pomimo wątpliwości co do przydatności takiego samochodu w polskich warunkach drogowych, wypożyczyłem go. Chyba kierowała mną ciekawość, jak konstruktorzy potrafili przeobrazić przygotowany do wielkoseryjnej produkcji kompaktowy pojazd ogólnego przeznaczenia w pojazd sportowy, którym będą zachwycali się fani dynamicznej jazdy. Zachwycali się. Przekonałem się o tym jak przejeżdżająca Mazda 3 MPS była prowadzona wzrokiem zaciekawionych młodych ludzi.
Mazdę 3 MPS zbudowano jako odmianę sportową opisywanej już w MT 2/2010 Mazdy 3. Odmiana ta, po faceliftingu pojawiła się w 2009 r., z akcentami zewnętrznymi wyróżniającymi ją od podstawowego modelu ?trójki?. Nie tylko akcenty zewnętrzne wyróżniały MPS, ważniejsze różnice ukryto pod powłoką zewnętrzną nadwozia. Dotyczą one układu napędowego, układu jezdnego i wnętrza nadwozia.
[caption id="attachment_1435" align="alignleft" width="150" caption="Model sportowy MPS wyróżnia się m.in. nakładkami na progi drzwi oraz dużym spoilerem tylnym."][/caption]
Producent reklamując sportową Mazdę 3 MPS podkreśla, że jest to ?najmocniejsza? odmiana w rodzinie Mazdy 3 i wskazuje, że jest to: ?wyjątkowa kombinacja radości z jazdy i funkcjonalności samochodu kompaktowego?. Prześledźmy więc te właściwości samochodu wyróżnianego skrótem literowym MPS tłumaczonym jako Mazda Performance Series.
Już model podstawowy Mazdy 3 w odmianie nadwoziowej hatchback (jest i odmiana sedan ? przyp. Z.P.) wygląda dynamicznie i odznacza się dobrym opracowaniem pod względem aerodynamicznym, gdyż współczynnik oporu powietrza Cx = 0,30. Wzornictwo Mazdy 3 zachęcało do tworzenia odmiany sportowej, gdyż np. pas przedni nadwozia, jak to się często określa ? ma agresywny kształt. Projektanci MPS wzmocnili to wrażenie, dodając do samochodu nowe elementy i akcenty stylistyczne. Przede wszystkim ?rzuca się w oczy? wlot powietrza umieszczony pośrodku pokrywy komory silnika nadając Maździe 3 MPS wygląd prawdziwego hot-hatcha. Spełnia on też pożyteczną rolę ? poprawia efektywność działania intercoolera. A w ogóle to zmieniono stylizację przodu nadwozia, wprowadzono bowiem mocno zaakcentowany przedni zderzak i znacznie większe błotniki niż standardowe, pod którymi znajdują się dużej średnicy 18-calowe koła, podobne do stosowanych w Maździe RX-8. Niektóre elementy pasa przedniego nadwozia pokryto czarnym lakierem metalicznym. Z obu boków nadwozia umieszczono dodatkowe progi, w boczne lusterka wbudowano lampy kierunkowskazów, a z tyłu łatwo zauważyć powiększony spoiler dachowy i diodowe lampy. Wszystkie te zabiegi miały na celu nadanie pojazdowi wyglądu muskularnego, atletycznego sprintera. Okupione zostały jednak zwiększonym oporem powietrza i MPS ma współczynnik Cx = 0,32, za to nowy spoiler tylny obniżył tzw. współczynnik unoszenia, korzystnie wpływając na pewność prowadzenia pojazdu przy najwyższych prędkościach.
Mazda 3 MPS ma wielką zaletę, przy sportowym wizerunku i sportowej dynamice jest funkcjonalna. Zachowała walory użyteczne podstawowego hatchbacka, ma 5-drzwiowe nadwozie, mieści 5 dorosłych osób i ma dzielone w proporcji 60:40 oraz składane oparcie tylnej kanapy w celu powiększenia przestrzeni bagażowej. Wnętrze to równocześnie jest sportowo op
racowane. Przednie fotele mają półkubełkowy kształt, dźwignię zmiany biegów przesunięto w stronę kierowcy i wprowadzono nowy, atrakcyjny zestaw wskaźników na desce rozdzielczej. Materiały wnętrza utrzymane są w czarnej tonacji, natomiast niektóre elementy wnętrza mają czerwone akcenty. Wyposażeniem wnętrza jest wyszukany system audio, wśród jego funkcji jest wchodzące w interakcję z muzyką podświetlenie wnętrza podczas wsiadania do samochodu.
[caption id="attachment_1436" align="alignleft" width="300" caption="Silnik MZR 2.3 DISI Turbo to źródło napędu sportowej ?trójki? MPS."][/caption]
Dynamikę samochodowi nadaje odpowiednio dobrane źródło napędu. To nowoczesna jednostka spełniająca rygorystyczną normę Euro V dotyczącą ograniczenia szkodliwych emisji do atmosfery. Spełnienie wymagań tej normy nie spowodowało zmniejszenia mocy i momentu obrotowego silnika, te wielkości są bardzo duże.
W układzie zasilania zastosowano bezpośredni wtrysk benzyny o wysokim ciśnieniu roboczym i obniżono temperaturę w trakcie wtryskiwania paliwa do komory spalania. Do poprawy mocy silnika przyczynił się też wspomniany już otwór wlotu powietrza umieszczony na pokrywie komory silnika. Powietrze wpadające przez ten otwór jest schładzane i przez turbosprężarkę wprowadzane do przestrzeni roboczej silnika. Poprawiony jest proces spalania i silnik osiąga o 10% większy moment obrotowy od porównywalnej pojemności skokowej silników innych producentów. W efekcie Mazda 3 MPS dysponuje bardzo dobrą dynamiką, np. ze startu zatrzymanego prędkość 100 km/h uzyskuje w ciągu 6,1 s.
Dynamiczny samochód musi być odpowiednio skonstruowany. Dlatego nadwozie, w porównaniu do podstawowej Mazdy 3, w MPS jest sztywniejsze, wykonane z bardziej wytrzymałej stali i ma dodatkowe wzmocnienia. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego jest jednym z najbardziej rozbudowanych w pojazdach tej klasy. Wyczynowe zawieszenie kół Mazdy 3 MPS ma zasadniczą koncepcję standardowego zawieszenia hatchbacka Mazdy 3, ale ma zmienną sztywność sprężyn i zmienną siłę tłumienia amortyzatorów ? po prostu zawieszenie jest bardziej twarde i przyczynia się do poprawy stabilności pojazdu w ruchu. Tym bardziej, że zwiększono średnicę drążków stabilizatorów przechyłu. Ingerowano też w układy kierowniczy i hamulcowy. Elektrohydrauliczne wspomaganie przekładni kierowniczej dostrojono do precyzyjnej reakcji na prędkość z jaką porusza się samochód, a w układzie hamulcowym zwiększono o 20 mm (w porównaniu do Mazdy 3) średnicę tarcz hamulcowych przednich ? teraz średnica ta wynosi 320 mm.
[caption id="attachment_1433" align="alignleft" width="150" caption="Tarcze hamulców przednich mają dużą średnicę 320 mm."][/caption]
Trudności wynikające z jazdy w polskich warunkach drogowych, które przewidywał mój kolega, udało mi się pokonać i to w zgodzie z przepisami drogowymi. Co prawda nie osiągnąłem maksymalnej prędkości tego samochodu, ale ze zdolności do rozpędzania korzystałem, często unikając zarysowujących się komplikacji w ruchu drogowym.
ilustracje: autor i Mazda
Mazda 3 MPS ? dane techniczne
- Nadwozie: samonośne, 5-drzwiowe typu hatchback, 5-miejscowe
- Silnik: 4-suw., 4-cyl. 16-zaworowy z bezpośrednim wtryskiem benzyny, umieszczony poprzecznie z przodu, napędza koła przednie
- Średnica cyl. x skok tłoka/poj. skokowa: 87,5 x 94,0 mm/2261 cm3
- Stopień sprężania: 9,5:1
- Moc maksymalna: 199 kW = 260 KM przy 5500 obr/min
- Moment maksymalny: 380 Nm przy 3000 obr/min
- Skrzynia biegów: mechaniczna, 6-biegów do jazdy w przód
- Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, kolumny McPherson, stabilizator przechyłów
- Zawieszenie tylne: wahacze wzdłużne i poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator przechyłów
- Hamulce: dwuobwodowe diagonalne ze wspomaganiem, systemy wspomagające jazdę (ABS i inne), mechanizmy hamujące przednie i tylne tarczowe, hamulec postojowy działa na koła tylne
- Ogumienie o wymiarach: 225/40 R18
- Długość/szerokość/wysokość pojazdu: 4505/1770/1460 mm
- Rozstaw osi: 2640 mm
- Masa własna: 1385 kg
- Prędkość maksymalna: 250 km/h
- Zużycie paliwa ? cykl miejski/pozamiejski/mieszany: 13,2/7,5/9,6 dm3/100 km