Jak wybrać odpowiedni akumulator motocyklowy?
Wiosna? Zacznij od kontroli!
Motocykli zazwyczaj nie wykorzystujemy w ciągu sezonu zimowego, dlatego po dłuższym postoju warto zacząć od dokładnego sprawdzenia pojazdu, w tym również jego akumulatora. W wielu przypadkach to on jest odpowiedzialny za to, że jednoślad, który przed garażowaniem sprawował się bez zarzutu, nie chce ruszyć na wiosnę. Czasami wystarczy jego naładowanie, lecz niestety kiedyś przychodzi dzień, kiedy już nie ma szansy, by w ten sposób go reanimować. Wówczas należy kupić nowy.
A co jeszcze oprócz akumulatora warto sprawdzić po zimie? Sprawdź na stronie mototeams.pl, specjalizującej się w kwestiach motocykli, quadów i samochodów.
Akumulator suchoładowany. Innego nie kupisz
Bardzo ważną informacją dla wszystkich motocyklistów jest to, że od 1 lutego 2021 roku, zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej, nie jest możliwe kupienie elektrolitu do akumulatora. Oznacza to, że obecnie każdy użytkownik pojazdu w chwili zauważenia usterki musi po prostu wymienić ten element. To rozwiązanie jest bardzo wygodne, gdyż eliminuje konieczność samodzielnego dolewania elektrolitu i ręcznego sprawdzania akumulatora. Od teraz jest on po prostu gotowy. Więcej w tym temacie na stronie onetrace.pl.
Wybierasz akumulator? Sprawdź rozmiar
Choć wydaje się to oczywiste, jednym z pierwszych kroków powinna być ocena wielkości akumulatora. Każdy motocykl jest inaczej skonstruowany, a jego konstrukcja determinuje wielkość tego urządzenia. Bez wątpienia warto sprawdzić na starym oznaczenie, aby znaleźć analogiczny nowy produkt.
Bieguny plus i minus
Podobnie jak rozmiar, równie ważny jest profil akumulatora, czyli ustawienie klem, które się w nim znajdują. Muszą one być zgodne z konstrukcją motocykla, który może mieć "plusa" po prawej lub lewej stronie. Aby wszystko się zgadzało, należy dopasować do niego akumulator pod tym względem. Dla ułatwienia warto zapamiętać, że "plus" zazwyczaj oznakowywany jest kolorem czerwonym.
Pojemność akumulatora
Następna ważna kwestia to pojemność akumulatora, wyrażona w amperogodzinach. Powinna być dopasowana do pojemności skokowej akumulatora i nie może być niższa, niż zaleca producent motocykla. W takim przypadku praca byłaby praktycznie niemożliwa lub bardzo osłabiona. Nie warto zakładać też zbyt mocnego akumulatora, ponieważ zazwyczaj nie będzie on mógł doładować się do końca z powodu innych urządzeń, które dostosowane są do innych pojemności.
Rodzaje akumulatorów
Na koniec warto zauważyć, że dostępne są różne rodzaje akumulatorów. Bez wątpienia najbardziej popularnym z nich i klasycznym jest kwasowo-ołowiowy, czyli taki, który jeszcze do niedawna wymagał dolewania elektrolitu. Uważany jest za stary typ akumulatora i coraz częściej się od niego odchodzi.
Alternatywą dla niego są nowoczesne rozwiązania, takie jak akumulatory AGM, dobrze dopasowane do nowoczesnych pojazdów z dużą ilością elektroniki. Są bardzo mocne i mają długą żywotność. Podobnie doskonałymi parametrami pracy odznaczają się akumulatory żelowe, które wykorzystują krzemionkę. Dzięki temu elektrolit jest w nich gęsty i może pracować nawet po przechyleniu pod kątem 90 stopni. Idealnie sprawdza się w ciężkich warunkach pracy, szczególnie w motocyklach z dużym zużyciem energii.
Ostatni typ to akumulator litowo-jonowy, który jest bardzo lekki i może być montowany pod dowolnym kątem. Dodatkowo, ma długą żywotność i wydajność, a jego samoistne rozładowanie jest bardzo małe. Łatwo go też naładować. Jest dedykowany przede wszystkim do motocykli, w których chcemy osiągać wysokie prędkości, a każdy dodatkowy kilogram ma znaczenie i zawadza.