Samochód osobowy z silnikiem Diesla

Samochód osobowy z silnikiem Diesla
e-suplement

BMW 524 td fot.Bosch

?pierwszy na świecie, seryjnie produkowany samochód osobowy z silnikiem Diesla, Mercedes-Benz 260 D, miał swoją premierę podczas Wystawy Samochodowej w Berlinie, w 1936 roku. Samochód zużywał o jedną trzecią mniej paliwa niż wersja benzynowa tej samej mocy. Sukces handlowy był początkowo umiarkowany, ponieważ ani pod względem osiągów, ani kultury pracy silnika diesle nie dorównywały jeszcze wówczas samochodom osobowym z silnikami benzynowymi.

Mimo to, uczyniono ważny krok, a w latach powojennych znaczenie silnika Diesla w segmencie aut osobowych systematycznie rosło. Ze względu na swoją oszczędność samochody osobowe z silnikami wysokoprężnymi cieszyły się coraz większą popularnością, szczególnie w wymagającej branży taksówkarskiej. Modę na diesle zapoczątkował model VW Golf Diesel. Pojawił się na rynku w 1975 roku i był pierwszym samochodem z silnikiem wysokoprężnym w klasie kompakt. Golf był wyposażony w szybkoobrotowy silnik Diesla, którzy dzięki zastosowaniu rozdzielaczowej pompy wtryskowej Bosch'a osiągał wysoką moc, a jednocześnie był oszczędny. Turbodoładowanie i dynamiczny wygląd sprawiły, że Golf w wersji ?GTD? zyskał z czasem status pojazdu kultowego jako pierwszy sportowy samochód osobowy z silnikiem Diesla. Producenci samochodów w całej Europie rozpoczęli ofensywę, wprowadzając na rynek kolejne modele z silnikiem Diesla w ?klasie Golfa?. Fundamentem sukcesu była rozdzielaczowa pompa wtryskowa firmy Bosch, którą zastosowano w wielu, masowo sprzedawanych modelach samochodów.

W czasach pierwszej wielkiej fali boomu na diesle, w połowie lat siedemdziesiątych, wszyscy wiodący w Europie producenci samochodów dostrzegli nowy trend i zaczęli oferować silniki diesla w samochodach produkowanych seryjnie. Różne prototypy diesla miały udowodnić codzienną przydatność silników wysokoprężnych. Podczas gdy Opel, który w 1972 roku wypuścił na rynek model eksperymentalny GT z napędem diesla (pobił 20 międzynarodowych i dwa absolutne rekordy światowe dla aut wszelkiej kategorii), Mercedes ze swoim modelem C111-III z 1978 roku zrobił furorę na świecie. Pionier technologii Diesla zapewnił sobie we włoskim Nardo dziewięć światowych rekordów szybkości, najwyższa prędkość tego bardzo atrakcyjnego także optycznie prototypu wyniosła 338 km/h, a średnia prędkość 325 km/h. Podstawą sukcesu był pięciocylindrowy silnik o pojemności 3 l pochodzący z nowego wtedy Mercedesa-Benz 300 D. Niespełna 30 lat później napędy diesla w modelach Audi i Peugeot odniosły zwycięstwo w wyścigu Le Mans, w czym pomogła im innowacyjna technologia wtrysku Common Rail firmy Bosch. Niezawodność i wysoka odporność na obciążenia już cztery razy zaprowadziła firmy Audi oraz Bosch na podium tej legendarnej imprezy wyścigowej. Decydującą zaletą było w tym przypadku wyraźnie niższe zużycie paliwa, które pozwoliło kierowcom pokonać dłuższy dystans, rzadziej tankować i zyskać cenną przewagę czasową nad konkurencją z silnikami benzynowymi. Na początku nowego tysiąclecia technologia Bosch Common Rail jeszcze bardziej wzmocniła boom na diesle. O ile jeszcze w roku 1997 tylko 22% wszystkich sprzedawanych w Europie samochodów osobowych było wyposażonych w silniki diesla, o tyle już w 2006 roku ich udział wzrósł do ponad 50%. Na podstawie materiałów Bosch. sp. z o.o.

Przeczytaj także
Magazyn