Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Pompa wtryskowa do Diesla

e-suplement
...w roku 1922 założyciel przedsiębiorstwa, Robert Bosch, osobiście zlecił prace rozwojowe nad pompą wtryskową do silnika Diesla. Początkowo pompa miała być przeznaczona do stosowania w pojazdach ciężarowych. Już w 1924 roku w Niemczech wszedł na rynek pierwszy seryjnie produkowany samochód ciężarowy z napędem Diesla, a w 1927 rozpoczęto wielkoseryjną produkcję technologii wtrysku do silników Diesla.

na zdjęciu -Bosch produkuje wszystkie komponenty wtryskowe do silników Diesla ? kompleksowy system pochodzi z roku 1950. ?Fot. Bosch?

W latach trzydziestych Daimler-Benz planował wprowadzenie silnika Diesla z wtryskiem Bosch także do samochodów osobowych. Pierwszy na świecie, seryjnie produkowany samochód osobowy z silnikiem Diesla, Mercedes-Benz 260 D, miał swoją premierę podczas Wystawy Samochodowej w Berlinie, w 1936 roku.. W latach 50. XX wieku Bosch stawiał na kompetencje systemowe i oprócz pomp wtryskowych dostarczał inne, doskonale dopasowane komponenty, jak pompy paliwa, filtry paliwa, wtryskiwacze czy świece żarowe. W roku 1960 Bosch wyprodukował pierwszą rozdzielaczową pompę wtryskową. Była ona lżejsza i bardziej kompaktowa od stosowanych dotychczas pomp rzędowych. Dzięki temu utorowała drogę silnikom Diesla w mniejszych samochodach osobowych. Konstruktorzy ze Stuttgartu, odpowiedzialni za rozwój pomp, dość wcześnie rozpoznali trend, który później, w połowie lat siedemdziesiątych przekształcił się w prawdziwy boom na diesle.

W połowie lat osiemdziesiątych, w segmencie samochodów z silnikami Diesla rozpoczęła się epoka elektroniki. W 1986 roku Bosch wprowadził pierwszy elektroniczny system sterowania pomp rozdzielaczowych i rzędowych Bosch. W 1987 roku BMW, jako jeden z pierwszych producentów samochodów, zastosował elektronicznie sterowane pompy rozdzielczowe w swoim modelu. Sześciocylindrowy silnik modelu BMW 524 td oferował ?przyjemność jazdy? i był pierwszym turbodieslem koncernu z Monachium oraz najszybszym wówczas na świecie, seryjnie produkowanym samochodem osobowym z silnikiem Diesla. W 1989 pierwsza rozdzielaczowa pompa wtryskowa przeznaczona do systemów bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach Diesla zrewolucjonizowała znaną przecież od dawna koncepcję zasilania silników wysokoprężnych. Pompę zamontowano po raz pierwszy w modelu Audi 100 TDI (Turbodiesel Direct Injection). Nowa technologia opracowana przez firmę Bosch, umożliwiała wtrysk paliwa pod bardzo wysokim jak na tamte czasy ciśnieniem 1 000 barów, bezpośrednio do cylindrów, co zapewniało wysoką efektywność spalania. Rezultat: wyraźnie wyższa moc, spokojniejsza praca silnika, niskie zużycie paliwa oraz niski poziom emisji spalin. Systemy bezpośredniego wtrysku paliwa stały się w ciągu kilku lat standardem w samochodach osobowych i ciężarowych.

 

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych popularyzacja Diesla weszła w kolejny etap rozwoju wraz z opracowaniem trzech różnych wysokociśnieniowych technologii wtrysku: wielotłokowa rozdzielaczowa pompa promieniowa typ VP44 (1996), system Common Rail (1997) oraz technologia pompowtryskiwaczy (znana także pod nazwą ?Unit Injector?, 1998), którą zastosowano np. 4-ro cylindrowym silniku Volkswagena 1,9 TDI stosowanym min. w Golfie IV oraz w nowym 3 cylindrowym silniku 1,2 TDI stosowanym w samochodzie VW Lupo 3L.

Ze wszystkich alternatywnych systemów wtryskowych, jakie pojawiły się w późnych latach dziewięćdziesiątych, wiodącą okazała się technologia Common Rail. Już w rok po wprowadzeniu na rynek tego systemu wtrysku Bosch świętował wyprodukowanie miliona egzemplarzy systemu. W roku 2000 na rynku było już trzy miliony systemów Common Rail. Innowacja pojawiła się w 1997 roku w modelu Mercedes-Benz 220 CDI oraz w modelu Alfa Romeo 156 JTD. System posiadał wspólną szynę zasilającą (?Common Rail?), w której zmagazynowane jest wysokie ciśnienie wytworzone przez pompę CR dochodzące do 1350 barów, zasilające jednakowo wszystkie wtryskiwacze CRI pracujące w danym silniku. System Common Rail umożliwił po raz pierwszy realizację koncepcji wtrysku wielofazowego polegającego głównie na podziale wtrysku na wstępny (PI ? Pilot Injection) oraz główny (MI ? Main Injection), przy czym ilość wtrysków pilotażowych może być większa niż jeden, a po wtrysku głównym może jeszcze występować dotrysk paliwa używanego np. w procesie oczyszczania spalin. W 2003 roku Bosch zaprezentował trzecią generację systemów wtrysku Common Rail, wyposażoną we wtryskiwacze piezoelektryczne typu Inline. W porównaniu z poprzednimi generacjami, nowy system po raz kolejny obniżył zużycie paliwa oraz, ograniczył emisję spalin oraz wyciszył pracę silnika. Do dziś wyposażono w systemy Common Rail firmy Bosch ponad 66 milionów silników Diesla.

Konstruktorzy Bosch przystosowali sprawdzony w samochodach ciężarowych system Denoxtronic redukujący tlenki azotu w spalinach do potrzeb samochodów osobowych. Pierwsze samochody Diesla z tą technologią zostały wprowadzone na rynek w 2009 roku z myślą o bardzo restrykcyjnych przepisach w USA, a w Europie są dostępne w samochodach spełniających normę Euro 6. Aby spełnić coraz ostrzejsze limity emisji oraz obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2, Bosch pracuje obecnie nad systemami, w których ciśnienie wtrysku wynosi ponad 2 000 barów, co odpowiada sile działania ciężaru dwóch ton na jeden centymetr kwadratowy. W przypadku wtryskiwaczy piezoelektrycznych, które umożliwiają realizację do ośmiu wtrysków na jeden skok roboczy, czas wtrysku wynosi obecnie poniżej jednej milisekundy, ponieważ prędkość wtrysku odpowiada ponad dwukrotnej prędkości dźwięku.

Na podstawie materiałów Bosch. sp. z o.o.

Przeczytaj także
Magazyn