Citroën C3 II-generacji

Automobiles Citroën wprawdzie nie stosuje określenia ?II generacja? dotyczącego nowego modelu C3, ale jest to zupełnie inny pojazd niż jego poprzednik o tym samym oznaczeniu modelowym.

[caption id="attachment_493" align="alignleft" width="300" caption="Nowy reprezentant segmentu B ? Citroën C3 II-generacji."]Nowy reprezentant segmentu B ? Citroën C3 II-generacji.[/caption]

Prezentowany C3 miał swój debiut równo rok temu, w listopadzie 2009 r., a w polskich salonach sprzedaży pojawił się w lutym br. Wzbudził zainteresowanie z dwóch zasadniczych powodów: był następcą wytwarzanego od 2001 r. modelu C3, który zdobył sobie uznanie odbiorców i trafił na europejskie drogi w liczbie około 2 mln egzemplarzy, a drugi powód to ten, że nowy C3 ma udane wzornictwo bryły zewnętrznej nadwozia jak i jego wnętrza.

Citroën bardzo chwali się wzornictwem nadwozia C3, z zewnątrz nawiązującym do poprzednika, zwłaszcza w tylnej części tego nadwozia. Patrząc z boku na C3, tak jak u poprzednika, widać zakreślony łuk od słupków przednich, aż do ściany tylnej. Ten łuk nawiązuje do stylizacji nadwozia legendarnego 2CV, podobnie też jest w przypadku dużego rozstawu osi w stosunku do długości całkowitej pojazdu.

Część przednia nadwozia wyróżnia się lampami o oryginalnym kształcie i trapezową obwódką otworów wlotu powietrza do komory silnika, tzw. atrapa chłodnicy ? to stylizacja pochodząca z samochodów Peugeota i teraz identyfikuje pojazdy ugrupowania PSA (Peugeot-Citroën). Zauważamy jeszcze inny akcent nowych pojazdów obu marek PSA, a mianowicie cofniętą do tyłu przednią krawędź pokrywy komory silnika, potocznie nazywaną maską silnika.

W nowoczesnych samochodach osobowych coraz rzadziej spotykamy wyraźnie zarysowane zderzaki. To tradycyjne rozwiązanie po prostu wtopiono w pas przedni. Pas ten w nowym C3 sięga aż do wspomnianej przedniej krawędzi pokrywy silnika. W razie stłuczki trzeba wymienić spory ?kawałek? nadwozia, ale niezbyt kosztowny w produkcji (w sprzedaży chyba tak), bo wykonany z tworzywa sztucznego. Zderzak tylny również jest plastikowy i sięga do dolnych krawędzi lamp zespolonych, a także stanowi około ? obrysu nadkoli.

Czytelnicy działu ?poznajemy samochody? pewnie pamiętają prezentowanego w nr 12/2007 MT Citroëna C4 Picasso. Wówczas wspomnieliśmy o dużej powierzchni szyb pojazdu nazywanego Visiovan. Nazwa ta miała wskazywać na wyjątkową widoczność dla wszystkich osób jadących tym pojazdem (?visio?), no a druga cześć nazwy (?van?) na pojazd o dużej przestrzeni użytecznej. Podobnie jest w mniejszym od C4 Picasso modelu C3. On również ma duże powierzchnie szyb, w tym również wielką szybę przednią o wysokości 1350 mm, sięgającą głęboko na dach. Właśnie dlatego nazwano go Visiodrive.

Panoramiczna szyba przednia Zenith sprawia, że do wnętrza samochodu dociera dużo światła naturalnego, a jadący mogą lepiej podziwiać mijane krajobrazy. Aby jednak światło słoneczne nie oślepiało kierowcy i pasażerów, górna część panoramicznej szyby przedniej na odległości 25 cm została przyciemniona. A jeśli nie chcemy oglądać panoramicznych widoków, możemy przesunąć do przodu sztywną zasłonę będącą wewnętrznym poszyciem dachu, wyposażoną w dwie osłony przeciwsłoneczne.

[caption id="attachment_494" align="alignleft" width="300" caption="Wielka szyba przednia uzasadnia nazwę Visiodrive."]Wielka szyba przednia uzasadnia nazwę Visiodrive.[/caption]

Wnętrze nadwozia jest nie tylko doświetlone, ale i bardzo estetycznie wykonane, z francuską elegancją, nawet zaskakującą w małym samochodzie segmentu B. Przykładem niech będzie deska rozdzielcza nowego C3, jest jakby przeciwieństwem tej, co prawda oryginalnie zaprojektowanej ale pozbawionej elegancji, stosowanej w poprzednim modelu C3.

W nowym C3, zwłaszcza jadący na przednich siedzeniach odbierają wrażenie jakby przebywali w samochodzie wyższego segmentu. Kierowca może to potwierdzić na podstawie ergonomicznego rozmieszczenia urządzeń sterowania i kontroli, a te urządzenia do sterowania pojazdem działają precyzyjnie co w przeszłości nie zawsze spotykaliśmy w samochodach grupy PSA. Oryginalnie, ze spłaszczeniem w dolnej części obwodu zaprojektowano koło kierownicy, a wspomaganie układu kierowniczego jest elektryczne o sile odwrotnie proporcjonalnej do prędkości jazdy.

Pasażerowie jadący z tyłu mają wystarczającą ilość miejsca na nogi. Kanapa tylna ma dzielone w proporcji 60:40 oparcie, które jest składane na siedzisko i nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika. Podstawowy bagażnik ma objętość 300 dm3, natomiast po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy objętość bagażową 1000 dm3 i długość przestrzeni bagażowej 119 cm.

Citroën podaje, że C3 II-generacji jest pierwszym samochodem tej marki opracowanym z pominięciem budowy egzemplarzy prototypowych. Tym samym przyspieszono stworzenie ostatecznej postaci pojazdu przystosowanego do produkcji seryjnej i jednocześnie dostosowano urządzenia i narzędzia do tej produkcji. Fazę pominięcia budowy prototypowych pojazdów musiano jednak wypełnić badaniami drogowymi wyprodukowanych pojazdów, które przejechały ponad 2 miliony kilometrów. Produkcję ulokowano w dwóch zakładach: Aulnay i Poissy na terenie Francji. Pierwszy z wymienionych zakładów specjalnie przygotowano do produkcji tego nowego pojazdu.

Konstrukcję C3 II-generacji opracowano od nowa, ale też z wykorzystaniem elementów innych pojazdów grupy PSA. Do najważniejszych zaliczymy płytę podłogową nadwozia, a więc bardzo istotny element, który pochodzi z Peugeota 207. Tak naprawdę jest to płyta A1 stosowana do budowy małych samochodów ugrupowania PSA. Trzeba by było dokonać szczegółowej analizy, aby odpowiedzieć na pytanie w jakim zakresie płyta nowego C3 jest zunifikowana z płytą Peugeota 207 i jeszcze wziąć pod uwagę fakt unifikacji płyt, na których zbudowano poprzedniego C3, już nie produkowanego C2 oraz Peugeota 1007.

[caption id="attachment_492" align="alignleft" width="300" caption="Silniki, zwłaszcza wysokoprężne HDi, zużywają niewiele paliwa."]Silniki, zwłaszcza wysokoprężne HDi, zużywają niewiele paliwa.[/caption]

Nie tylko płyta podłogowa ? choć ona jest bardzo ważna ? wpływa na udaną konstrukcję struktury nadwozia. Nadwozie to opracowano z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa i wygody jazdy. Tak ? wygody jazdy, gdyż od struktury nośnej nadwozia, jego poszycia zewnętrznego i wyposażenia wnętrza zależy np. poziom głośności odczuwany przez jadących. W przypadku nowego C3 ten poziom hałasu jest dobrze tłumiony, także hałasu pochodzącego od pracy silnika i układu jezdnego. W celu uzyskania dobrej izolacji akustycznej zastosowano wiele metod, np. wprowadzono dodatkowe uszczelki na progach oraz przedniej części drzwi bocznych. Zmniejszono też poziom hałasów aerodynamicznych, m.in. przez dobre opracowanie kształtu nadwozia, współczynnik oporu powietrza Cx = 0,30.

Wspomnieliśmy o unifikacji elementów, nawet zespołów pojazdów grupy PSA. Do takich należą też elementy układu jezdnego, np. zawieszenia kół oraz silniki. Do napędu C3 II generacji możemy wybierać spośród siedmiu silników o zróżnicowanej mocy i różnym momencie obrotowym oraz zróżnicowanym układem zasilania. Są bowiem cztery silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Wszystkie znane, wcześniej stosowane do napędu Peugeotów 206 (1.1 ? 60 KM) i 207.

ilustracje: autor

Citroën C3 ? II generacji 1.6 HDi ? dane techniczne

  • Nadwozie: samonośne 5-drzwiowe, 5-miejscowe
  • Silnik: 4-suw. 4-cyl. 16-zaworowy, wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa systemu common-rail, turbodoładowany z chłodnicą powietrza doładowywanego, umieszczony poprzecznie z przodu, napęd na przednie koła
  • Średnica cyl. x skok tłoka/poj. skokowa: 75x88,3 mm/1560 cm3
  • Stopień sprężania: 18:1
  • Moc maksymalna: 66 kW = 90 KM przy 4000 obr/min
  • Moment maksymalny: 215 Nm przy 1750 obr/min
  • Skrzynia biegów: mechaniczna z 5 przełożeniami do jazdy w przód + bieg wsteczny
  • Zawieszenie przednie: poprzeczne wahacze trójkątne, kolumny McPherson, stabilizator
  • Zawieszenie tylne: poprzeczna belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
  • Hamulce: dwuobwodowe, diagonalne, przednie tarcze wentylowane, tylne bębny, hamulec postojowy działa na tylne koła
  • Ogumienie o wymiarach: 185/65 R15
  • Długość/szerokość/wysokość pojazdu: 3941/1728/1524÷1538 mm
  • Rozstaw osi: 2466 mm
  • Masa własna: 1080 kg
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Zużycie paliwa ? cykl miejski/pozamiejski/mieszany: 5,4/3,7/4,3 dm3/100 km