Volkswagen Sharan

W lutym 1995 r., a więc 11 lat po ukazaniu się pierwszego europejskiego minivana Renault Espace pojawił się volkswagenowski jego odpowiednik. Otrzymał nazwę Sharan i powstał w kooperacji z europejskim Fordem. Miał identyczną konstrukcję jak fordowski model Galaxy, zresztą oba modele zaprezentowano równolegle, w tym samym czasie. Do ich napędu oferowano wybór silników o tej samej mocy: 116, 174 i 90 KM.

[caption id="attachment_501" align="alignleft" width="300" caption="Sharan, 7-osobowy minivan Volkswagena produkowany w Portugalii."]Sharan, 7-osobowy minivan Volkswagena produkowany w Portugalii.[/caption]

Samochody Forda i Volkswagena miały estetycznie zaprojektowane jednobryłowe, bogato przeszklone nadwozia i były przeznaczone do przewozu od 5 do 8 osób.

W 2000 roku zmodernizowano Sharana, m.in. zmieniono stylizację przedniej ściany nadwozia i dokonano zmian w oferowanych silnikach. Kolejnych zmian dokonano w 2003 roku, przeprowadzono face-lifting nadwozia i powiększono wybór silników. Rok później zaprzestano kooperacji z Fordem i pojawiły się zróżnicowane modele występujące pod obiema markami. Pozostał tylko Seat Alhambra o identycznej konstrukcji z Sharanem, bo hiszpański SEAT należał i należy do niemieckiego koncernu.

Dwie pierwsze generacje Sharana znalazły ponad 600 000 nabywców.

Podczas genewskiego salonu samochodowego odbywającego się w marcu br. zaprezentowano gruntownie przebudowany model VW Sharan, nazwany trzecią generacją. Wprowadzono w nim wiele interesujących rozwiązań konstrukcyjnych, przede wszystkim w nadwoziu i silnikach.

Formę nadwozia opracowano pod kierunkiem uznanych specjalistów: Waltera de Silvy pełniącego funkcję szefa designu koncernu i Klausa Bischoffa ? szefa designu marki. Oni opracowali nadwozie uwzględniając charakterystyczne DNA wzornictwa Volkswagena ? bez ekstrawagancji, z funkcjonalną stylizacją, ale nie pozbawioną nowoczesnych akcentów, np. wyraźnie zarysowano linię okalającą wszystkie szyby boczne. Obniżono też dolne krawędzie szyb bocznych w celu poprawienia widoczności dla pasażerów. Część przednia nadwozia nawiązuje do tej z modelu Golf, a pokrywa komory silnika z przetłoczniami w kształcie litery V stylistycznie harmonizuje z lampami przednimi mającymi po dwa elementy świetlne. Poza tym lampy te (reflektory) wewnątrz są podzielone poziomo tzw. ?skrzydłem przesłonowym? na większą górną część ze światłami mijania i drogowymi oraz węższą dolną część ze światłami do jazdy w dzień i kierunkowskazami. Reflektory mają żarówki halogenowe H7, a opcjonalnie są bi-ksenonowe. Lampy te mają funkcję dynamicznego doświetlania zakrętów AFS (Advanced Frontlighting System) oraz funkcję świateł na autostradę, automatycznie włączają się przy prędkości 120 km/h. Dla reflektorów z żarówkami H7 i bi-ksenonowych dostępny jest system Light Assist, który ? na podstawie przez kamerę przekazywanych informacji o różnych źródłach światła ? ocenia sytuację na drodze i automatycznie zmienia światła z drogowych na mijania i odwrotnie. Jeszcze inny system DLA (Dynamic Light Assist) ? opracowany dla reflektorów bi-ksenonowych, dzięki kamerze, tym razem wbudowanej w przednią szybę, sprawia że światła drogowe pozostają stale aktywne i poprawiają oświetlenie jezdni i poboczy.

[caption id="attachment_502" align="alignleft" width="300" caption="Dostęp do przestrzeni pasażerskiej przez czworo drzwi (piąte drzwi do bagażnika), w tym dwoje przesuwanych."]Dostęp do przestrzeni pasażerskiej przez czworo drzwi (piąte drzwi do bagażnika), w tym dwoje przesuwanych.[/caption]

Nowością w porównaniu do poprzednich generacji Sharana są boczne drzwi przesuwane umożliwiające dostęp do siedzeń drugiego i trzeciego rzędu. Otwierają się i zamykają wyjątkowo łatwo, a w opcji sterowanie nimi jest elektryczne, po naciśnięciu przycisków umieszczonych na konsoli środkowej przy dźwigni zmiany biegów i na słupku B obok drzwi. Wprowadzono też zabezpieczenie przed otwarciem przesuwanych prawych drzwi, gdy pokrywa wlewu paliwa jest otwarta. Drzwi wyposażono też w ochronę przed przyciśnięciem ręki i ich przesuwaniu się na pochyłości drogi.

Nowy Sharan zaliczany jest do minivanów najoszczędniejszych na świecie. Wynika to nie tylko z dopracowanych silników, ale i dbałości o zmniejszenie oporów aerodynamicznych. Istotnych, ze względu na dużą powierzchnię czołową tego rodzaju pojazdów. Po dokładnych badaniach w tunelu aerodynamicznym współczynnik oporu powietrza zmniejszono do wartości Cx = 0,299, to wynik lepszy o 5 proc. w porównaniu do pojazdu poprzedniej generacji. Nie tylko Cx był ważny, ale i hałas wywołany przepływem powietrza przez nadwozie, dlatego sporo uwagi skoncentrowano na takim ukształtowaniu słupków A, aby mogły odpowiednio kierować strumień powietrza z przedniej szyby na ściany boczne nadwozia. Dopracowano też kształt bocznych progów oraz kształt zewnętrznych lusterek.

Cały samochód zbudowano na nowej płycie podłogowej, modułowej, konstrukcyjnie zbliżonej do tej z Passata, a szkielet nadwozia wykonano w dużym zakresie z blach o wysokiej wytrzymałości. Było to konieczne ze względu na sztywność nadwozia, w którym są duże otwory odsłaniane przez boczne drzwi przesuwane i duży otwór bagażnika w tylnej ścianie. W rezultacie, właśnie stosując blachy ze stali o dużej wytrzymałości, masa struktury nadwozia nowego Sharana jest mniejsza od tej poprzednika o ponad 10 proc. i wynosi 389 kg. Przy tym Sharon jest dobrze opracowany pod względem bezpieczeństwa, ochrony jadących w razie zderzenia.

[caption id="attachment_500" align="alignleft" width="300" caption="Zespoły tzw. podwozia wraz z dwukomorowo ukształtowanym zbiornikiem paliwa."]Zespoły tzw. podwozia wraz z dwukomorowo ukształtowanym zbiornikiem paliwa.[/caption]

Trzecia generacja Sharana ma bardziej przestronne wnętrze niż jego poprzednicy, i jeszcze bardziej funkcjonalne. Na przykład w celu uzyskania dużej przestrzeni bagażowej nie trzeba już (jak u poprzedników) wyjmować siedzeń drugiego i trzeciego rzędu. One pozostają w samochodzie, są składane i tworzą równą podłogę bagażnika o maksymalnej objętości przestrzeni bagażowej 2 297 dm3. W wersji 5-osobowej samochodu po złożeniu drugiego rzędu siedzeń objętość ta, też mierzona do dachu, wynosi aż 2430 dm3. Oprócz dużej przestrzeni bagażowej (po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń) w samochodzie jest dużo, bo 33 różnych schowków na podręczne przedmioty.

Samochód jest oferowany w trzech poziomach wyposażenia i z czterema silnikami do wyboru. Jeden z tych silników (2.0 TDI ? 140 KM) jest tak ekonomiczny w eksploatacji, że samochód nim napędzany ustanawia nowy rekord w swoim segmencie ? 5,5 dm3/100 km. Tak więc przy zbiorniku paliwa o pojemności 70 dm3, zasięg jazdy samochodem wynosi około 1200 km.

Do wyboru są dwa silniki benzynowe TSI i dwa wysokoprężne TDI. Wszystkie z bezpośrednim wtryskiem paliwa i spełniające normę emisji zanieczyszczeń Euro 5. Silnik o najmniejszej pojemności skokowej 1390 cm3 to tzw. twincharger doładowywany przez kompresor i turbosprężarkę, osiąga moc 150 KM, drugi silnik benzynowy ? 2.0 TSI ma moc 200 KM. Silniki wysokoprężne to 2.0 TDI ? 140 KM i 2.0 TDI ? 170 KM.

ilustracje: autor i Volkswagen

Volkswagen Sharan 2.0 TDI ? dane techniczne

  • Nadwozie: samonośne, 5-drzwiowe, 5÷7-miejscowe
  • Silnik: 4-suw. 4-cyl. rzędowy, 16-zaworowy, wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa systemu common-rail, umieszczony poprzecznie z przodu, napędza przednie koła
  • Średnica cyl. x skok tłoka/poj. skokowa: 81 x 95,5 mm/1968 cm3
  • Stopień sprężania: 16,5:1
  • Moc maksymalna: 103 kW = 140 KM przy 4200 obr/min
  • Moment maksymalny: 320 Nm przy 1750 obr/min
  • Skrzynia biegów: mechaniczna, 6 biegów do jazdy w przód (lub DSG z podwójnym sprzęgłem)
  • Zawieszenie przednie: trójkątne wahacze poprzeczne, kolumny McPherson, stabilizator
  • Zawieszenie tylne: belka poprzeczna, wahacze wzdłużne i poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
  • Hamulce: hydrauliczne ze wspomaganiem, dwuobwodowe, system stabilizacji toru jazdy ESP z systemami: przeciwblokującym hamulce ABS, przeciwpoślizgowym kół ASR, regulacji siły hamowania EBD, mechanizmy tarczowe przy czterech kołach, hamulec postojowy sterowany elektronicznie
  • Ogumienie o wymiarach: 205/60 R16 lub 225/50 R17
  • Długość/ szerokość/ wysokość pojazdu: 4854/1904/1720 (1740 z relingami) mm
  • Rozstaw osi: 2919 mm
  • Masa własna: 1744 (1803 z skrzynią DSG) kg
  • Prędkość maksymalna: 194 (191 z DSG) km/h
  • Zużycie paliwa ? cykl miejski/ pozamiejski/ mieszany: 6,8/4,8/5,5 (6,9/5/5,7) dm3/100 km