Skoda Rapid

e-suplement
? to planowana sieć czechosłowackich autostrad zainspirowała konstruktorów samochodów do budowy wersji auta przystosowanej do możliwie sprawnego pokonywania odległości w nowych warunkach drogowych. Pierwszy prototyp aerodynamicznego Rapida ukończono jeszcze w roku 1938. Zwracał na siebie uwagę obniżonym i wydłużonym nadwoziem o zaokrąglonych kształtach, zakrytych wnękach kół tylnych i czołowych szybach ustawionych ?w strzałkę?.

Wcześniejsze modele Rapida były to pojazdy wsparte na centralnej ramie rurowej, napędzane poprzez wahliwe półosie z lekką i sztywną karoserią dostarczaną w wielu wykonaniach, ponadto doskonale wykończone, skutecznie stawiały czoła najbardziej renomowanej europejskiej konkurencji. W roku 1938 w gamie modelu Rapid bocznozaworową jednostkę napędową SV zastąpiono nowoczesnym górnozaworowym silnikiem OHV o objętości 1558 ccm <>. Niedługo później rozpoczęto prace nad widocznym na zdjęciu prototypem. Miał on ostatecznie przeistoczyć się w kolejną, najbardziej prestiżową odmianę nadwoziową gamy Rapid ? aerodynamiczny samochód autostradowy.

Całkowicie przeorganizowane wnętrze spowodowało spore zmiany dla kierowcy, a zwłaszcza odczuwalne obniżenie środka ciężkości pojazdu i poprawę jego prowadzenia. Przy niezmienionej technice przyrost parametrów dynamicznych był wyraźny. Produkcję tej odmiany Rapida planowano rozpocząć w roku 1939. Do lutego tego roku zbudowano kilka kolejnych prototypów, które ? mimo wielu chętnych do ich zakupu ? konsekwentnie poddawano intensywnym badaniom, także w tunelu aerodynamicznym. Marcowe wydarzenia tego roku w wiadomy sposób odcisnęły piętno na przypominanym dziś projekcie. Zadeklarowanym przyszłym nabywcom aerodynamicznych Rapidów nie było pisane zasiąść za ich sterami i pognać w dal siecią czechosłowackich autostrad...

Ciut wspomnień Nazwa Rapid wśród samochodów Škoda pojawiła się już w roku 1934 w gamie pojazdów Škoda 420. W roku 1935 wyprodukowano cztery coupé Rapid Six (typ 910) oraz wprowadzono do produkcji model Rapid (typy 901, 914, 914/OHV). Do roku 1938 z taśm produkcyjnych zeszło 4500 egzemplarzy tego samochodu. Od tego roku rozpoczęto wytwarzanie Škody Rapid OHV (typy 922, 939R). Podczas II wojny światowej w roku 1941 wytworzono krótką serię samochodów o nazwie ? Škoda Rapid 2200 (typ 953). 25 kwietnia 1936 roku Jan Břetislav Procházka i Jindřich Kubias wyruszyli Škodą Rapid w podróż dookoła kuli ziemskiej. Jadąc przez Moskwę, Teheran, Bombaj, Singapur, Szanghaj, Jokohamę, Honolulu, San Francisco, Nowy Jork i Paryż, po 97 dniach podróży powrócili do miejsca startu ? Pragi. Źródło: ŠKODA PR Portal

Przeczytaj także
Magazyn