Wykrywa zmęczenie kierowcy

e-suplement

Z danych opublikowanych w 2010 roku przez amerykański automobilklub (AAA) wynika, że w blisko 17% wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym w Stanach Zjednoczonych winę za to zdarzenie ponosił przemęczony kierowca. Pierwsze symptomy przemęczenia, a w konsekwencji zaśnięcie za kierownicą, może jednak stosunkowo wcześnie wykryć system elektroniczny. Spadek koncentracji i zmęczenie mają wpływ na kierowanie pojazdem i wydłużają czas reakcji kierowcy. Pogorszeniu ulegają funkcje motoryczne, kierowanie pojazdem staje się mniej precyzyjne, kierowca musi częściej korygować tor jazdy. Algorytm nowego systemu rozpoznawania zmęczenia analizuje ruchy kierownicy od początku jazdy i rozpoznaje w ten sposób zmiany spowodowane długą podróżą i wyczerpaniem fizycznym. Typowymi oznakami malejącej koncentracji są fazy, w których kierowca w ogóle nie kieruje, a następnie wykonuje kilka gwałtowniejszych ruchów kierownicą, aby skorygować tor jazdy. Na podstawie częstotliwości takich typowych korekt położenia kierownicy oraz innych parametrów, jak np. czas podróży, włączanie kierunkowskazów oraz pora dnia, system oblicza współczynnik zmęczenia. Jeżeli ta wartość przekroczy określony próg, na zestawie wskaźników może zapalić się np. migająca kontrolka z symbolem filiżanki kawy, zachęcająca kierowcę do postoju i odpoczynku. System rozpoznawania zmęczenia firmy Bosch może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, bo wykrywa objawy wyczerpania fizycznego na podstawie ruchów kierownicy i odpowiednio wcześnie zaleca kierowcy przerwę w podróży. Informacje dostarcza elektryczny układ wspomagania kierownicy lub odpowiedni czujnik kąta skrętu kierownicy, który jako element układu ESP? znajduje się zwykle w wyposażeniu pojazdu. Ta funkcja pomaga dodatkowo poprawić bezpieczeństwo jazdy, a jej integracja z systemem jest niedroga. System rozpoznawania zmęczenia firmy Bosch jest przeznaczony do stosowania w samochodach osobowych i lżejszych pojazdach użytkowych. Można go zintegrować w różnych sterownikach pojazdu. Po raz pierwszy system pojawił się w wyposażeniu seryjnym Volkswagena Passata w 2010 roku. Od niedawna system jest wyposażeniem seryjnym w modelu Volkswagen Passat Alltrack.

Badania fundacji AAA, działającej na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drodze, wskazują, że prawie 96% Amerykanów twierdzi, iż senność za kierownicą jest zachowaniem niedopuszczalnym. Jednocześnie 1/3 z nich przyznała, że w ostatnim miesiącu podróżowała samochodem zmęczona, w stanie, w którym trudno było powstrzymać opadające powieki.

Zgodnie z wynikami badań, dwóch na pięciu kierowców przyznaje, że zdarza im się podróżować samochodem w stanie zmęczenia. Najniebezpieczniejszy jest jednak fakt, że ? jak twierdzi Jake Nelson, dyrektor sektora badań w AAA Fundation ? ponad połowa z tych kierowców czuła się senna podczas jazdy na drogach szybkiego ruchu.

Kierowcy często zastanawiają się, jaki jest najlepszy sposób na zmęczenie: kawa, spacer, głośna muzyka, rozmowy? Niestety nie warto się oszukiwać. Zmęczenia za kierownicą nie da się pokonać. Gdy wybieramy się w dłuższą trasę, należy pomyśleć o tym wcześniej i przygotować się: odpocząć, zadbać o prawidłową temperaturę w samochodzie i pamiętać o regularnych przerwach. W sytuacji silnego zmęczenia trzeba się przespać, odpocząć. Nie patrzmy na to rozwiązanie jako na stratę kilku godzin, ale jako na zyskane dalsze lata życia w zdrowiu.

Fot: System oblicza współczynnik zmęczenia. Jeżeli jego wartość przekroczy określony punkt, może zapalić się migająca kontrolka z symbolem filiżanki kawy. ?Fot. Bosch?.

 

Przeczytaj także
Magazyn