Izolacja dźwiękowa drzwi

Izolacja dźwiękowa drzwi
Przeanalizujmy w tym artykule izolację akustyczną pomieszczeń do pracy z muzyką w kontekście otworów drzwiowych.

Tak jak okna stanowią słaby punkt w izolacji akustycznej na zewnątrz ścian, tak drzwi są często piętą Achillesa wewnątrz studia. Dzieje się tak, ponieważ wiele domów ma przy wejściach do pomieszczeń drzwi niewypełnione, czyli po prostu dwie bardzo cienkie drewniane płyty przymocowane do ramy, z pustą przestrzenią pomiędzy nimi. Chociaż przestrzeń z powietrzem pomaga stłumić dźwięk, to jednak ze względu na niewielką masę drzwi przedostaje się on przez nie bez większych problemów.

Próg drzwiowy z podwójną uszczelką pozwala znacząco zwiększyć izolacyjność drzwi (fot. TMhardware.com).

Typowy wskaźnik tłumienia dla nieuszczelnionych drzwi z pustym wnętrzem to ok. 17 dB. Dla porównania - wskaźnik tłumienności dla jednowarstwowej ściany z płyty gipsowej (tzn. suchej ściany o grubości 11mm) wynosi średnio 35 dB. Dlatego też niewypełnione drzwi stają się swego rodzaju mostkiem, przez który dźwięk przedostaje się z łatwością. Z tego właśnie powodu nie ma sensu polepszanie izolacji ścian, zanim nie zajmiemy się ulepszeniem drzwi.

Jedno z rozwiązań jest podobne do tego, o którym wspominaliśmy w ubiegłym miesiącu - polega na przyklejeniu winylowych barier po obu stronach drzwi. Klej będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż mechaniczne mocowanie barier na hakach czy za pomocą wkrętów/gwoździ, ponieważ każdy otwór w barierze winylowej znacząco obniża jej wskaźnik tłumienności STL. Biorąc jednak pod uwagę fakt wysokiej niewygody i ceny takiego rozwiązania, może się okazać, że lepsze będzie zastosowanie drzwi pełnych. Przy odpowiednim uszczelnieniu i progu pozwalającym na szczelne zamykanie, przeciętny wskaźnik STL pełnych drzwi może być podniesiony do ok. 30 dB, czyli do poziomu, jaki daje jednowarstwowa ściana gipsowa.

Wszystkie drzwi powinny mieć przyklejoną wzdłuż obwodu całej wnęki piankę lub inne uszczelnienie oraz jakąś plombę na dole samych drzwi. Dobrym rozwiązaniem jest automatycznie opuszczana plomba, która podnosi się, kiedy drzwi są otwierane i opuszcza, by zasłonić przerwę poniżej drzwi, gdy są zamykane. Mniej wygodne, choć skuteczne, jest zastosowanie drzwi z progiem i podwójnym uszczelnieniem.

Warto nadmienić, jakie wymagania odnośnie tłumienności przegród obowiązują w przypadku hoteli wyższej klasy - co może nam dać pewną skalę porównawczą, jeśli chodzi o warunki w naszym domowym studiu. Dla stropów wskaźnik tłumienności (bez określania zakresu częstotliwości, do jakiego się odnosi) powinien mieścić się w przedziale 50-58 dB. W przypadku przegród pod postacią ścian (bez drzwi) wartość ta to minimum 45 dB, a dla drzwi nie może ona być niższa niż 35 dB dla hoteli najwyższej klasy i 25 dB dla klasy średniej.

 

Bariera na ścianie

Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań zapewniających wysoką izolacyjność jest zastosowanie podwójnych drzwi z uszczelnianiem (fot. acousticalsurfaces.com).

Opisywana w ubiegłym miesiącu bariera winylowa może być również zastosowana na ścianach, by zwiększyć masę i polepszyć izolację pomiędzy sąsiadującymi pomieszczeniami. W celu optymalizacji kosztów warto zamontować ją w pomieszczeniu, w którym jest najgłośniej. Efektywniejsze jest powstrzymanie dźwięku przed opuszczeniem pomieszczenia niż stłumienie go, gdy przedostał się już przez ścianę/podłogę/sufit. Z tego powodu zazwyczaj nie ma sensu wykładanie dywanem podłogi położonego na górnym piętrze studia, aby utrudnić przedostawanie się dźwięku z pomieszczenia na dole – chociaż wykładanie dywanem daje inne akustyczne korzyści.

Nie ma sensu stosowanie winylowej bariery (albo dodatkowej warstwy suchej ściany) przy ścianie, która znajduje się pomiędzy dwoma pomieszczeniami, jeśli ściana ta ma również drzwi, które bezpośrednio łączą te dwa pomieszczenia – chyba że również te drzwi będą pokryte winylową barierą. Polepszenie wskaźnika tłumienia ściany powyżej wskaźnika tłumienia drzwi w tej ścianie jest niemożliwe, ponieważ dźwięk po prostu będzie „przeciekał” przez drzwi. W instalacjach komercyjnych zazwyczaj montuje się dwie pary drzwi – jedne po każdej stronie grubej podwójnej ściany pomiędzy pomieszczeniami. Dodana masa drugich drzwi plus przestrzeń z powietrzem pomiędzy drzwiami poprawi wskaźnik tłumienia o średnio 10 dB. Taką przestrzeń z powietrzem określa się mianem akustycznej śluzy.

 

Zamknąć śluzę!

 
Rozwiązanie zaawansowane, najbardziej zbliżone do profesjonalnych - śluza powietrzna oraz podwójne, pełne, grube skrzydła drzwiowe z progiem i uszczelnieniem (fot. acousticalsurfaces.com).

Akustyczna śluza to w zasadzie nic więcej tylko przestrzeń z powietrzem, typowo pomiędzy dwiema parami drzwi, które prowadzą z jednego pomieszczenia do drugiego. Nie musi to być wyrafinowana konstrukcja. Korytarz, który prowadzi pomiędzy dwoma pomieszczeniami, też jest przykładem śluzy akustycznej. Nawet samo pomieszczenie może być de facto śluzą akustyczną pomiędzy dwoma innymi pomieszczeniami.

By poprawić wskaźnik tłumienia śluzy akustycznej, warto pokryć ściany, podłogę i sufit grubą wykładziną lub pianką akustyczną. Wykładzina jest tańsza i spełni swe zadanie. Nie mamy zamiaru dokładnie dopasowywać akustyki w śluzie akustycznej, ponieważ nie będziemy tu nagrywać przy użyciu mikrofonów. Po prostu chcemy powstrzymać wysokie częstotliwości przed odbijaniem się o gołe ściany stwarzającej echo komory i przed przedostawaniem się ich do następnego pomieszczenia.