Pierwsze zdjęcia komety ISON z orbity Marsa

Zapowiadany tranzyt komety ISON w pobliżu Marsa odbył się bez zakłóceń. Jednak na problemy natrafili wszyscy ci, którzy chcieli zapoznać się z relacjami z przelotu obiektu w odległości zaledwie 10,5 miliona km od czerwonej planety, zwłaszcza z relacjami fotograficznymi, czyli zdjęciami, które wykonały ziemskie sondy pracujące na powierzchni i na orbicie Marsa. Z powodu zamieszania budżetowego w USA zamknięty został serwis NASA, zwykle najlepsze i najbardziej miarodajne źródło tego typu treści.

W ostatnich godzinach opublikowano fotografie wykonane przez kamerę wysokiej rozdzielczości (HiRISE) na pokładzie krążącej po orbicie Marsa sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Wydają się dość niepozorne, co nie zmienia faktu, że mają znaczenie historyczne. Pierwszy raz, bowiem w historii sfotografowano tego rodzaju obiekt z orbity innej planety niż Ziemia.

Zdjecia-ISON-z-orbity-Marsa

Kometę ISON odkryli astronomowie Witalij Nieuski z Białorusi oraz Artiom Nowiczonok z Rosji, w obserwatorium astronomicznym w Kisłowodzku. Pod koniec września 2012 roku, gdy dokonano odkrycia, kometa miała jasność około 18 mag. Nazwa ISON pochodzi od skrótu nazwy rosyjskiej sieci teleskopów ISON, stworzonej przez Rosyjską Akademię Nauk do śledzenia zagrażających satelitom "kosmicznych śmieci".