Dostawy do sklepów Ikea przy pomocy autonomicznych ciężarówek

Dostawy do sklepów Ikea przy pomocy autonomicznych ciężarówek
Ikea wraz z Kodiak Robotics, firmą pracującą nad systemem autonomicznej jazdy dla ciężarówek dalekobieżnych, testuje realizację dostaw samochodami bez kierowcy ze swoich magazynów do sklepów. Od lata 2022 roku autonomiczna, ciężka ciężarówka Kodiak, każdego dnia dostarcza meble z centrum dystrybucyjnego Ikea w pobliżu Houston, do sklepu detalicznego w pobliżu Dallas. Chociaż za kierownicą ciężarówki siedzi kierowca rezerwowy, który jest odpowiedzialny za odbiór załadowanej przyczepy i nadzorowanie dostawy, pojazd porusza się bez jego ingerencji na długich odcinkach autostrady w trakcie prawie pięćsetkilometrowych przejazdów.

Firmy umówiły się na trwający trzy miesiące program pilotażowy. Jeżeli jego wyniki będą zadowalające, to może to się skończyć wartym miliony dolarów kontraktem i pełnoskalowym wprowadzeniem autonomicznych dostaw w sieci Ikea. Będzie to oznaczało konieczność powiększenia przez powstałą w 2018 roku Kodiak Robotics liczącej obecnie dwadzieścia sześć pojazdów floty ciężarówek. Nie wyklucza się też przestawienia na pojazdy napędzane elektrycznie lub ogniwami paliwowymi, co, jak twierdzą przedstawiciele firmy, nie stanowi żadnego problemu, gdyż z punktu widzenia systemu autonomicznego jest obojętne, czym napędzane są pojazdy.

Eksperymenty systemu prowadzone z Ikea nie są pierwszymi doświadczeniami pojazdów Kodiak. Firma prowadzi przewozy towarowe w Teksasie swoimi autonomicznymi ciężarówkami testowymi od 2019 roku, a niedawno otworzyła nową trasę między Dallas a Oklahoma City. Współpracowała także z gigantami logistycznymi na amerykańskim rynku, takimi jak: Werner Enterprises, czy U.S. Xpress, w ramach których ciężarówki bez kierowcy jeździły na długich trasach m.in. z Dallas do Lake City na Florydzie, czy Atlanty w stanie Georgia.

Źródło: www.forbes.com
Zdjęcie: pixabay.com

Mirosław Usidus