Elektryczny rower bez łańcucha

Elektryczny rower bez łańcucha
Firmy Schaeffler i Heinzmann - niemieccy dostawcy w branży motoryzacyjnej, opracowały nowy układ napędowy do rowerów elektrycznych typu "ride-by-wire", który nazwali Free Drive. System eliminuje potrzebę stosowania tradycyjnego łańcucha, kasety oraz przerzutek, zamiast tego wykorzystuje silnik elektryczny do bezpośredniego napędzania tylnego koła roweru. Free Drive ma być bardziej wydajny, mniej awaryjny i zapewniać płynniejszą jazdę.

Innowacja polega na tym, że generator elektryczny jest zamontowany na osi obrotu pedałów. Zamiast napędzać łańcuch przenoszący obroty na koło, rowerzysta bezpośrednio napędza wirnik generatora, który wytwarza energię elektryczną. Ta przewodami przepływa do silnika i jest ponownie zamieniana na energię kinetyczną kół roweru. Wszelka dodatkowa energia elektryczna, która powstaje wskutek pedałowania, ponad to, co jest niezbędne silnikowi, jest magazynowana w akumulatorze, który może być ładowany z gniazdka.

W tej chwili za najbardziej obiecujące pole zastosowań nowego napędu uważa się rowero-podobne pojazdy do przewożenia ładunków, w których stosowanie łańcuchów jest wyzwaniem konstrukcyjnym. System Free Drive pozwala na zaprojektowanie wózków tego typu w inny sposób, obniżając podłogę lub pokład, tworząc znacznie bardziej stabilną platformę, która nie jest ograniczona przez wymagania mechanicznego układu napędowego roweru. Oczywiście rozwiązanie to upraszcza konstrukcję każdego roweru, zaś w e-rowerach wydaje się naturalnym rozwiązaniem.

Źródło: electrek.co, zdjęcia: www.schaeffler.pl

Mirosław Usidus

Zobacz także:

Liniowe silniki elektryczne
Bambusowy rower