Latająca hybryda pasażerska ze Szwecji
Co to oznacza? W przypadku lotów na odległość do 200 km samolot ma korzystać z dwóch silników elektrycznych umieszczonych stosunkowo blisko kadłuba na obu skrzydłach. W przypadku lotów na większe odległości, do 400 km, uruchomione mają zostać dwa małe silniki turbośmigłowe umieszczone w większej odległości od kadłuba również na skrzydłach, co zwiększy zasięg samolotu. Jedno ładowanie akumulatorów zaprojektowanych przez BAE-Systems powinno zająć nie więcej niż pół godziny.
Samolot o rozpiętości skrzydeł 32 to demonstracja w pełni funkcjonalnej wersji ES-30. Nazywa się Heart Experimental 1 (Heart X1) i początkowo będzie wykorzystywany do naziemnych testów, takich jak ładowanie, kołowanie i zawracanie na płycie lotniska. Po tych testach, które mają zostać przeprowadzone w ciągu najbliższych kilku miesięcy, w drugim kwartale 2025 roku ma odbyć swój pierwszy w pełni elektryczny lot. Heart Aerospace ma w planie budowę przedprodukcyjnego prototypu o nazwie Heart X2. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ES-30 powinien wejść do użytku komercyjnego w 2028 r.
Źródło: newatlas.com, Fot. Heart Aerospace
Mirosław Usidus