Kajtek MT-918, czyli lotna inżynieria papierowa

Kajtek MT-918, czyli lotna inżynieria papierowa
Wkrótce dziewiąty miesiąc roku… Często w Polsce (a oficjalnie w Chinach) jest on kojarzony z papierowymi, latającymi na holu "smokami". Zatem "Na warsztacie" zbudujemy teraz kajtka vel draka - tym razem jak inżynierską konstrukcję. I to w całości z papieru!

Papierowym modelarstwem Polska słynie - i to całkiem serio! W projektowaniu i budowie modeli kartonowych nasi rodacy są najlepsi w świecie - wystarczy spojrzeć na strony dobrych e-sklepów z takimi modelami w USA, Niemczech czy Japonii. To po części wynik braku dostępu do większej liczby plastikowych modeli w czasach PRL. Magazyn "Mały Modelarz" był za to wtedy do upolowania w wielu kioskach Ruchu.

 

Nauka i technika

Dziś mamy dostęp do pełnego asortymentu, nie tylko modeli. Nie znaczy to jednak, że warto rezygnować z papierowych konstrukcji. Przeciwnie - to nadal najbardziej ekonomiczny sposób na sprawdzenie wielu (w tym komputerowych) projektów i obliczeń. Doceniają to także wykładowcy i nauczyciele. Nawet bogaci Amerykanie organizują szkolne konkursy inżynierskie, których celem jest np. zbudowanie najmocniejszego mostu z papieru. Budując i obciążając kartonowe konstrukcje, można szybko, tanio i bezpiecznie poznać zasady rządzące wytrzymałością materiałów, a także zrozumieć m.in. reguły optymalizacji przekrojów każdego rodzaju konstrukcji - nie tylko stalowych. Więc teraz potrenujemy zatem na latawcu!

 

Materiały i narzędzia

Do wykonania modelu potrzebne będą:

  • papier biurowy 80-100 g/m2 na poszycie (albo cieńszy – nawet gładka bibuła);
  • brystol 160 g/m2;
  • nić (bawełniana dobrze się wiąże i klei) oraz igła krawiecka;
  • kleje – w sztyfcie i POW (biały stolarski, optymalnie szybkoschnący);
  • ołówek, linijka min. 30 cm, ekierka 30°, cyrkiel, nożyczki.

Dużym ułatwieniem jest też możliwość wydrukowania elementów z pliku PDF.

Ciąg dalszy artykułu znajdziecie w najnowszym wydaniu miesięcznika "Młody Technik".

Zapraszamy do lektury!