Najszybszy pociąg wodorowy zbudowano w Chinach
Źródłem energii napędzającej pociąg są wodorowe ogniwa paliwowe z buforem superkondensatorowym, co zastępuje tradycyjny trakcyjny system dostarczania energii, która jest generowana przez reakcję elektrochemiczną wodoru i tlenu w wodorowym ogniwie paliwowym, a produktem pochodnym reakcji jest jedynie woda, bez produktów ubocznych w postaci azotu i siarki. Jak głosi komunikat, proces reakcji jest stabilny, a poziom hałasu jest akceptowalny.
Chiński czterowagonowy pociąg wodorowy jest zdolny do autonomicznej jazdy, wyposażono go w łączność z wykorzystaniem sieci 5G. Może być automatycznie uruchomiony i zatrzymywany. Ma też funkcję zaprogramowanego zjazdu do lokomotywowni. Jeśli chodzi o rozwijane prędkości, to chińska konstrukcja wyprzedza znane niemieckie projekty Alstomu o ok. 20 km/h, jednak ma dużo mniejszy zasięg - niemieckie pociągi wodorowe osiągają nawet do tysiąca kilometrów.
Źródło: newatlas.com/transport/, zdjęcie: CRRC Corporation Ltd. - producent pociągu
Mirosław Usidus