Atmosferyczny wodór na elektryczność

Jak wynika z publikacji na temat badań naukowców z Uniwersytetu Monash w Melbourne w Australii, która ukazała się w czasopiśmie "Nature", udało im się odkryć enzym pozyskany z bakterii glebowych Mycobacterium smegmatis, który przekształca śladowe ilości wodoru w atmosferze w energię elektryczną. Zdaniem badaczy, odkrycie to mogłoby znaleźć zastosowanie w ogniwach paliwowych.

Uczeni nazwali wyodrębnioną za pomocą zaawansowanych technik mapowania molekularnego, substancję "Huc". "Huc jest wyjątkowo wydajny", mówi w komunikacie Rhys Grinter, szef zespołu badawczego na Uniwersytecie Monash. "W przeciwieństwie do wszystkich innych znanych enzymów i katalizatorów chemicznych, pochłania wodór nawet na poziomach mniejszych niż atmosferyczne - już od zawartości 0,00005% w powietrzu, którym oddychamy".

Zdaniem badaczy, ilość prądu wytwarzanego przez Huc jest stabilna i wystarczająca do zasilania, a także do ładowania akumulatorków w niewielkich urządzeniach elektrycznych. Dostarczenie większych ilości wodoru znacząco zwiększa produkcję energii elektrycznej. Australijczycy uważają, że jest to szansa na zastosowanie ogniw paliwowych w szerokiej gamie urządzeń, od smartwatchy po samochody.

Źródło: www.nature.com, zdjęcie: CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org