Katamaran RR-03
W takim razie, co zrobić by znaleźć się na pokładzie tak drogiego katamaranu? Jak przeżyć wspaniałą przygodę na pełnym morzu? Zawsze musi być jakiś początek. Otóż okazuje się, że można zacząć niewielkim nakładem finansowym ? przedstawiamy coś mniejszego i prostszego ? czyli model takiego jachtu!
Dziś w Na warsztacie już trzeci z kolei model niezwykle prostej i ciekawej klasy modeli dla młodych, początkujących modelarzy! Szerzej o poprzednich dwóch naszych modelach przeznaczonych do startów w Regatach Rynnowych (z ang. Raingutter Regatta) można przeczytać w e-suplemencie (pisaliśmy o nich w numerach 5/2011 w artykule "Pływające modele jachtów nie tylko dla morskich zuchów" oraz 6/2012 w artykule "SIC PARVIS MAGNA, czyli rzecz o piratach nie tylko z Karaibów" naszego miesięcznika.)
Po klasycznej jednomasztowej żaglówce i trójmasztowym galeonie tym razem zajmiemy się modelem katamaranu (no, można się zastanawiać czy aby nie trimaranu ? ale ponieważ nasz model ma w zasadzie dwa pływaki i nie pływającą gondolę załogową ? umówmy się, że będziemy go jednak nazywać katamaranem, czyli dwukadłubowcem).
Wielokadłubowce duże i małe By zrozumieć zalety statków z wieloma kadłubami w porównaniu do pływających jednostek jednokadłubowych, dla naszych celów wystarczy porównać te pierwsze do samochodu, a drugie do motocykla lub roweru. Pierwszy jest zdecydowanie stateczniejszy, drugim trzeba już zdecydowanie umieć balansować, by go nie wywrócić w zakręcie...
Katamarany i trimarany od wieków stosuje się w żegludze właśnie po to, by zmniejszać boczne przechyły jednostek ? i to nie tylko w przypadku jachtów żaglowych, również wtedy, gdy napędem jest silnik spalinowy czy elektryczny.
W małym szkutnictwie również wielokadłubowy jacht może mieć znacznie mniejszy balast (lub nie mieć go wcale), aby ten sam wiatr nie powodował wywrotki jachtu. Wśród modeli klasy RR wielokadłubowce okazały się w większości przypadków również znacznie szybszymi modelami niż tradycyjne jachty jednokadłubowe.
Materiały i narzędzia
Jak w przypadku większości projektów tej klasy do budowy modelu potrzebne będzie naprawdę niewiele:- wydruk rysunku montażowego ze strony Młodego Technika ? na kartce A4;
- dowolny lekki materiał na pływaki: jakakolwiek pianka budowlana lub gospodarcza (styropian, styrodur, depron ? z tacek po warzywach, pianka po montażu drzwi), ew. lekki materiał drzewny (balsa, kora, lekka sklejka cytrusowa);
- lekka sklejka lub listewki na nakładki pływaków i ew. gondolę załogową;
- patyczek szaszłykowy na maszt;
- folia (np. z przekładki do segregatorów);
- odrobina blaszki aluminiowej na ster (w torach rynnowych to raczej tylko dekoracja).
Do wszystkich zastosowań w tym projekcie w zupełności wystarczy klej polimerowy, choć przydatny bywa również klej cyjano-akrylowy (np. Super Glue, Kropelka, itp.). Jeśli na kadłuby stosujemy drewno, można pomyśleć o jakimś środku do jego impregnacji (capon, lakier nitro, C-A, itp.).
Autorski konkurs dla forumowiczów
Tradycyjnie zapraszając wszystkich wykonawców do prezentowania swoich wersji opisywanego modelu na internetowym forum Młodego Technika, tym razem dorzucam również specjalne autorskie zestawy materiałowe do montażu modeli klasy RR dla trojga autorów najciekawszych relacji! Szczegóły na forum. Udanych modeli i świetnej, bezpiecznej zabawy nad wodą!Ciąg dalszy artykułu znajdziesz w majowym numerze magazynu Młody Technik
Pobierz rysunek montażowy Katamaranu RR-03