Alea Iacta est
Nie będzie żadną przesadą stwierdzenie, że kości jako sposób wróżenia/losowania są tak stare jak ludzka cywilizacja. Zdaniem znawców tematu, najstarsze dowody używania kości (pierwotnie zwierzęcych – stąd też i ich polska nazwa) mają ok. 8 tys. lat i pochodzą ze starożytnej Mezopotamii. Oczywiście kości nie od razu miały obecnie znaną formę. Jeśli nie były zwyczajnie oczyszczone i naznaczone magicznymi znakami, to i tak w najlepszym razie bliżej im było do prostopadłościanów niż sześcianów, przez co można było w rzucie zdawać się na jedną z czterech, a nie z sześciu możliwości. Prócz wróżebnych, podłużnych kości kapłani i magowie na całym świecie używali równolegle zestawów kości kręgosłupa, płaskich kamyków, pestek, muszelek itp.
Granica pomiędzy wróżeniem a hazardowym wykorzystaniem kości jest często bardzo płynna – nawet dziś. Trudno też określić datę pierwszego ich użycia w grze. Za pierwsze dostępne nam egzemplarze służące do tego celu przyjmuje się kostki o czterech trójkątnych ścianach (czworościany foremne), znalezione w wykopaliskach miasta Ur i pochodzące sprzed 5 tys. lat. O ok. tysiąc lat młodsze kości, w obecnie najpopularniejszym kształcie sześcianów, znaleziono zarówno w grobowcach władców egipskich, jak i sumeryjskich.
Pobierz pdf z szablonem przydatnym do wykonania projektu.
Ciąg dalszy artykułu jest dostępny w najnowszym wydaniu miesięcznika "Młody Technik"