Supertankowiec pod żaglami

Supertankowiec pod żaglami
Chiński armator CMES odebrał ze stoczni supertankowiec wyposażony oprócz napędu spalinowego, w cztery rozkładane żagle, które mają zmniejszać zużycie paliwa o prawie dziesięć proc. Żagle wykonane są z kompozytowego materiału opartego na włóknach węglowych. Rozkładane są z pokładu za wciśnięciem przycisku.

Wyprodukowany przez chińską firmę Dalian Shipbuilding Industry Co (DSIC) "New Aden" 333-metrowy supertankowiec wyposażony został w nowatorski system, którego zadaniem będzie zaprzęgnięcie wiatru do napędu jednostki. Cztery wysuwane żagle, z których każdy wznosi się na wysokość 40 m nad pokładem i łącznie daje powierzchnię 1200 metrów kwadratowych, zamontowane są w pobliżu środka pokładu statku.

System ożaglowania sterowany jest i optymalizowany w trakcie rejsów przez system trwale monitorujący warunki wiatrowe i inne zmienne, w tym także dane nawigacyjne, dostosowując się do nich na bieżąco i korygując ustawienie żagli zależnie od potrzeb. Żagle mają być jedynie dodatkowym, generującym maksymalnie do ok. 10 proc. oszczędności na paliwie, źródłem napędu. Główną jednostką napędową w dalszym ciągu pozostaje wielki silnik dieslowski.

Źródło: newatlas.com, zdjęcie: newatlas.com

Mirosław Usidus

Zobacz także:

Opałek FOOTY Racing czyli "Ahoj, małe żagle!"
Silnik wykorzystujący paliwo - informację. Wywoływanie demona sprzed 150 lat
Silnik elektryczny