TZAAR wkracza do akcji

TZAAR wkracza do akcji
W kolejnych wydaniach „Młodego Technika” przedstawimy kilka planszówek z serii GIPF – gier logicznych dla dwóch osób, opublikowanych w Polsce przez wydawnictwo Rebel. Pozycje z tej serii cieszą się od kilku lat niesłabnącą popularnością na świecie, czego dowodem również liczne przyznawane dla nich nagrody i wyróżnienia. Na początek zapraszam do zapoznania się z recenzją gry „TZAAR”.

W tej dwuosobowej planszówce uczestnicy rozpoczynają partię, mając do dyspozycji 30 pionków – białych lub czarnych, w trzech rodzajach: Tzaar (6 sztuk), Tzarra (9) i Tott (15). Ustawiamy je wszystkie na tekturowej planszy, na przecięciach linii, w dowolnej konfi guracji, lub możemy wykorzystać układ zaproponowany w instrukcji. Podczas całej rozgrywki gracz musi mieć na planszy co najmniej jeden pionek każdego rodzaju.

Wszystkimi pionkami poruszamy się wg tej samej zasady. Gdy stracimy któryś z nich, automatycznie przegrywamy. Żadne z naszych posunięć nie może się zakończyć na pustym polu. Poruszamy się po planszy jedynie po liniach prostych. W czasie pojedynczej akcji każdy z uczestników wykonuje dwa ruchy, z których ten pierwszy jest obowiązkowy i ma na celu zbicie pionka przeciwnika. Zbicie polega na przejęciu pionka przeciwnika i postawieniu na jego miejsce naszego – podobnie jak w szachach. Drugi ruch w akcji może polegać na budowaniu wieży z własnych elementów, ustawianiu ich jeden na drugim, przy czym da się do tego wykorzystać każdy rodzaj pionków. W drugim ruchu możemy również ponownie zbić pion rywala czy też podwyższyć swoją wieżyczkę o kolejny poziom – albo też zupełnie zrezygnować z drugiego ruchu, bo nie jest on obowiązkowy.

Opłaca się budować wieże, bo przeciwnikowi trudniej jest zbić te konstrukcje. Warto pamiętać, że nasz pionek może wskoczyć na wieżę o dowolnej wysokości i odwrotnie – nasz stos może się ustawić na naszym pojedynczym pionku. Pionek, który jest na samej górze wieży, odgrywa rolę w grze, a reszta elementów konstrukcji ma za zadanie jej wzmocnienie. Tylko stos przeciwnika o tej samej wysokości może zbić naszą wieżyczkę. Aby wygrać, musimy pozbawić rywala jednego z trzech rodzajów pionków lub też sprawić, by znalazł się w sytuacji, w której nie będzie miał możliwości przechwycenia naszych żetonów.

Planszówka „TZAAR” jest interesującą grą logiczną, wymuszającą na uczestnikach intensywne myślenie. To idealna zabawa dla miłośników rozrywek typu szachy czy warcaby. Na początku wydaje się prosta i oczywista, ale im głębiej w nią wchodzimy, tym intensywniej musimy obmyślać strategię prowadzącą nas do upragnionego zwycięstwa. To gra dla osób inteligentnych, którą trudno się znudzić, bo każda kolejna partia różni się od pozostałych. Jeśli lubicie pogłówkować i poćwiczyć taktykę, ta gra jest idealna dla Was.

Przeciętny pojedynek trwa ok. 30-40 minut, więc nie musimy dysponować dużą ilością wolnego czasu, żeby się przy nim zrelaksować. Szczerze polecam.