Rodzaje hulajnóg i pojazdów o podobnej konstrukcji

Rodzaje hulajnóg i pojazdów o podobnej konstrukcji
 Hulajnogi możemy podzielić pod kątem użytkowników, przeznaczenia albo sposobu budowy. Dowiedz się czym różnią się poszczególne typy tego środka transportu.

I. Podział hulajnóg z zależności od wieku użytkowników:


● dla dzieci – modele przeznaczone dla małoletnich od drugiego roku życia. W wersji dla najmłodszych hulajnogi są wyposażone w trzy koła, co pozwala uzyskać lepszą stabilność i większe bezpieczeństwo jazdy. Starsze dzieci mają już do dyspozycji tradycyjne hulajnogi, z dwoma kołami; ● dla dorosłych – jeżdżą na nich zawodowo nawet mistrzowie świata. Lepszym rozwiązaniem niż koła pełne są tu koła pompowane. Wiele konstrukcji charakteryzuje się powiększonym kołem przednim.


II. Podział ze względu na przeznaczenie:


● do jazdy po drogach – najlepiej sprawdza się tu hulajnoga sportowa z pompowanymi kołami, powiększonym przednim kołem oraz mniejszą obudową. Modele sportowe świetnie nadają się na dłuższe wycieczki;
● do jazdy terenowej – są zwykle szersze i mają dodatkowe wyposażenie, pomagające poruszać się po drogach gruntowych lub po bezdrożach. Inną odmianą tego podziału jest klasyfikacja hulajnóg na:
● rekreacyjne – podstawowe modele, oferowane początkującym, mniej wymagającym użytkownikom. Ich konstrukcja nie pozwala na rozwinięcie dużych prędkości i służą do poruszania się na krótkich dystansach, po nawierzchniach takich jak ścieżki rowerowe czy drogi asfaltowe;
● transportowe (turystyczne) – ze względu na swoją budowę dostosowane są do pokonywania większych dystansów. Duże koła i wytrzymała rama pozwalają jeździć długo i często. Bardzo dobrze sprawdzą się podczas codziennych podróży do pracy i szkoły;
● wyczynowe – to sprzęt skierowany do zaawansowanych użytkowników. Pozwalają na wykonywanie rozmaitych trików i ewolucji. Służą do bardzo szybkiej i agresywnej jazdy, dlatego też cechują się doskonałą wytrzymałością.


III. Wyróżnia się także hulajnogi:


● składane – o niższej wadze, można je składać do małej walizki. Są zaopatrzone w hamulec do tylnego koła;
● freestyle – zbudowane i przygotowane do jazdy ekstremalnej, w tym wykonywania akrobacji, skoków i np. do jazdy ze schodów. Są przystosowane do większych obciążeń, najczęściej mają aluminiową konstrukcję i koła;
● elektryczne – wyposażone w silnik elektryczny i akumulator; są ostatnio niezwykle popularne na ulicach europejskich miast. Występują w różnych odmianach: dla dzieci, dorosłych, składane, off-road i z powiększonymi oponami.


IV. Konstrukcje pokrewne hulajnogom i powiązane z nimi:


● Kickbike – pojazd tego typu został stworzony już w roku 1819 r., przez Denisa Johnsona. Po nieomal dwustu latach konstrukcja wróciła w nowym wydaniu. Standardowy Kickbike ma duże koło przednie i znacznie mniejsze tylne, co pozwala na szybką jazdę. Od 2001 r. regularnie odbywają się na tych pojazdach zawody sportowe Footbike Eurocup;
● samobalansujące się hulajnogi elektryczne - Hoverboard, deskorolki elektryczne, - unicykle, jednokółki, - samorównoważące się środki transportu osobistego, Segway;
● hulajnogi custom – zaprojektowane i złożone na indywidualne zamówienia. Wariantów i odmian jest tyle, ile pomysłów, na które wpaść mogą konstruktorzy;
● deskorolki – ich przynależność do klasyfikacji hulajnóg pozostaje dyskusyjna. Tworzą w swojej kategorii odrębną i dość rozbudowaną klasyfikację.


Unicykl

M.U