JBL Professional One Series 104 – kompaktowe monitory aktywne

JBL Professional  One Series 104  – kompaktowe monitory aktywne
Firma JBL zawsze miała dobrą opinię w środowisku realizatorów studyjnych, na którą zasłużyła sobie, będąc jednym z producentów przecierających nowe szlaki. Jak w tym kontekście prezentuje się jej najnowszy, kompaktowy system?

Monitory JBL 104 należą do tej samej grupy produktów, co Genelec 8010, IK Multimedia iLoud Micro Monitor, Eve SC203 i cały szereg innych z wooferem o średnicy 3-4,5”. Są to zestawy dla stanowisk montażowych, systemów multimedialnych, przeznaczone do pracy wszędzie tam, gdzie zwykłe komputerowe głośniki oferują zbyt niską jakość, a na większe monitory aktywne nie ma miejsca.

 

Konstrukcja

Monitory dostarczane są w parach zawierających zestaw aktywny (lewy) i pasywny, łączony z pierwszym za pomocą kabla głośnikowego. W obu przypadkach bass-reflex został wyprowadzony na tylnym panelu.

Zestawy 104 dostarczane są w parach, na które składa się aktywny zestaw Master i pasywny Slave. W tym pierwszym znajdują się: cała elektronika, manipulatory i przyłącza. Drugi ma tylko przetwornik i podłączany jest do zestawu Master za pomocą kabla głośnikowego. Sygnał do monitorów możemy podać za pośrednictwem wtyków symetrycznych TRS 6,3 mm lub niesymetrycznych RCA. Do połączenia między monitorami wykorzystuje się standardowe złącza sprężynowe. Monitor aktywny zasilany jest bezpośrednio z sieci, ma włącznik napięcia, globalny regulator głośności, wejście stereofoniczne Aux (TRS 3,5 mm) oraz wyjście słuchawkowe odłączające monitory.

Obudowy monitorów są wykonane z tworzywa ABS i wyposażone w metalową osłonę panelu czołowego. Pod spodem znajduje się neoprenowa podkładka, za pośrednictwem której zestawy stabilnie spoczywają na podłożu. Producent deklaruje, że kształt i konstrukcja monitorów zostały przystosowane do pracy na biurku.

Interesującą cechą 104 jest zastosowanie przetworników współosiowych z wooferem wyposażonym w membranę o średnicy roboczej 3,75”. Umieszczony w nim koncentrycznie driver ma kopułkową membranę materiałową o średnicy 1” i wyposażony jest w krótki falowód. To niebanalna konstrukcja o wyjątkowo wyrównanym, jak na swoje gabaryty, paśmie przenoszenia.

Obudowa, w której nie ma żadnej płaskiej płaszczyzny, jest rozwiązaniem typu bass-reflex, z fikuśnie wywiniętym tunelem stratnym. Na jego wewnętrznym końcu zainstalowano element tłumiący, którego zadaniem jest redukcja turbulencji i wprowadzenie oporności akustycznej dla poszerzenia rezonansu bass-refleksu.

Podział pomiędzy wooferem a tweeterem odbywa się pasywnie, z wykorzystaniem kondensatora unipolarnego zamontowanego przy głośniku. Wybrano takie rozwiązanie, aby nie łączyć monitorów dwoma kablami, co wydaje się posunięciem rozsądnym. Do zasilania głośników służy cyfrowy moduł STA350BW, dostarczający do przetworników moc 2×30 W.

 

W praktyce

Widoczny z lewej strony tunel bass-reflex został ukształtowany w formie znaku zapytania. Wytłumienie znajdujące się przy jego wlocie ma na celu redukcję turbulencji oraz spłaszczenie rezonansu. Funkcję zwrotnicy pasywnej pełni kondensator przyklejony w górnej części przetwornika.

W czasie testów monitorom JBL 104 przyszło się zmierzyć z mającymi już ustaloną pozycję na rynku zestawami Genelec 8010A – multimedialnymi, ale o wyraźnie profesjonalnym zacięciu. Biorąc pod uwagę ceny, porównanie przypomina walkę zawodnika wagi piórkowej z przedstawicielem wagi ciężkiej. Nam jednak chodziło przede wszystkim o charakterbrzmieniowy i ogólne wrażenia z odsłuchu kompleksowych materiałów oraz pojedynczych ścieżek z różnego typu produkcji wielośladowych.

Reprodukcja dźwięku szerokopasmowego w wykonaniu 104 wydaje się bardziej masywna i głębsza, niż mogłyby na to wskazywać wymiary tego systemu. Bas jest niżej osadzony niż w 8010A i lepiej wyczuwalny. Dźwięk ma jednak konsumencki charakter, z nie tak wyrazistą prezencją w zakresie pasma środkowego i punktualnością basu. Wysokie częstotliwości są klarowne i dobrze czytelne, ale mniej precyzyjne niż w monitorach Genelec, choć brzmią bardzo efektownie. Współosiowa konstrukcja przetwornika dobrze sprawdza się w wolnym polu, gdy w pobliżu monitora nie ma żadnych odbijających płaszczyzn, ale przy pracy na biurku spójność kierunkowa nie jest już taka oczywista. Niewątpliwie JBL 104 lepiej prezentują swe walory, gdy pracują umieszczone za biurkiem na statywach, tak by zminimalizować efekt odbicia od pulpitu.

Nie oczekujmy też wysokiego poziomu ciśnienia dźwięku. Z uwagi na swoją specyficzną konstrukcję przetwornik charakteryzuje się sporą kompresją mocy, zatem głośne granie z wysokim poziomem basu nie jest najlepszym pomysłem. Tym bardziej, że oba przetworniki zasilane są ze wspólnego wzmacniacza – przy dużej głośności będzie więc słychać zawężanie pasma. Gdy jednak podczas odsłuchu poziom SPL nie przekroczy standardowego 85 dB, żadne problemy się nie pojawią.

Zastosowane przetworniki mają konstrukcję współosiową, w której głośnik wysokotonowy znajduje się wewnątrz woofera.
 

 

Podsumowanie

Ciekawa konstrukcja i efektowne brzmienie sprawiają, że JBL 104 mogą się znaleźć w kręgu zainteresowania osób poszukujących kompaktowych monitorów do podstawowej pracy z dźwiękiem czy zwykłego odsłuchu muzyki. W kontekście swojej ceny to bardzo uczciwa propozycja dla tych, którzy chcą czegoś więcej niż tzw. komputerowe głośniki, a jednocześnie zwracają uwagę na markę producenta oraz jakość wykonania.

Tomasz Wróblewski

 

Cena: 749 zł (za parę)

Producent: JBL Professional

www.jblpro.com

Dystrybucja: ESS Audio