Test taksówek bez kierowcy na ulicach chińskiego miasta
Wcześniej firmy eksploatujące autonomiczne pojazdy wahadłowe na drogach publicznych w Chinach były ograniczane surowymi przepisami, które wymagały przebywania w środku kierowcy zapewniającego bezpieczeństwo. Tym razem jest inaczej. W Shenzhen, AutoX w swojej flocie 25 samochodów całkowicie usunął zapasowego kierowcę i zdalnych operatorów. Rząd nie wprowadza ograniczeń co do tego, gdzie w mieście może jeździć AutoX, a sama firma twierdzi, że skupia się na obszarze centrum miasta.
AutoX została założona w 2016 roku przez Jianxionga Xiao, absolwenta amerykańskiego Uniwersytetu Princeton. On sam powiedział w jednym z wywiadów w lokalnych mediach:. "Po ciężkiej pracy trwającej lata w końcu doszliśmy do punktu, w którym technologia jest na tyle dojrzała, aby naprawdę usunąć kierowcę". Jak dodał, firma przekonała do siebie regulatorów udoskonaleniami zarówno oprogramowania, jak i sprzętu. Jednak projekt działa wciąż w trybie testowym i obecnie usługa transportowa AutoX nie jest dostępna dla ogółu społeczeństwa. Xiao ma nadzieję na uzyskanie zgody na rozszerzenie programu na zwykłych pasażerów w ciągu najbliższych dwóch lub trzech lat.
Film o robo-taksówce AutoX:
Źródło: edition.cnn.com
Mirosław Usidus
Zobacz także:
Samochody bez kierowców… na razie się nie obędą
Samochód - Robot
Autonomiczne samochody - między bezpieczeństwem a wolnością
Autonomiczne samochody przyspieszają