M-Audio Uber Mic - mikrofon dla ambitnych podcasterów
Najlepiej sięgnąć po mikrofon specjalnie skonstruowany do tego typu prac. Pojawia się jednak pewien problem, ponieważ mikrofon wymaga wzmocnienia sygnału za pośrednictwem przedwzmacniacza. Ponadto sygnał ten trzeba przetworzyć do postaci cyfrowej, aby komputer go "widział". Można użyć jednego z wielu interfejsów audio takich producentów, jak Focusrite, Behringer, M-Audio i wielu innych, ale to wciąż powoduje konieczność zakupu kilku różnych produktów: mikrofonu, statywu, filtru przeciwpodmuchowego i wspomnianego interfejsu.
Dlatego bardzo dobrym rozwiązaniem są w tej sytuacji mikrofony, które da się bezpośrednio podłączyć do komputera przez USB, wyposażone we własny statyw i mające możliwość regulacji szeregu parametrów. Do nich należy M-Audio Uber Mic.
Mający 20 cm wysokości i 8 cm średnicy (bez podstawy i uchwytu) Uber Mic wygląda imponująco. Przeznaczony jest do pracy w charakterze mikrofonu biurkowego, ale po wykręceniu z podstawy uchwytu w kształcie litery U można go także zamontować bezpośrednio na typowym statywie mikrofonowym. Sama podstawa to masywny krążek z piankową warstwą izolacyjną pod spodem, stabilizującą jego pozycję i w pewnym zakresie redukującą przenoszenie drgań z blatu.
Jak sugeruje nazwa, Uber Mic to coś znacznie więcej niż zwykły mikrofon podłączany bezpośrednio do komputera za pomocą portu USB. Różni się od wielu innych produktów tego typu choćby tym, że ma przełączaną charakterystykę kierunkową - nerkową, ósemkową i dookolną, ale może też pracować w trybie stereo.
Funkcjonuje pod postacią uproszczonego interfejsu audio, zgłaszając się w programach multimedialnych i DAW jako port wyjściowy stereo. Można zatem skierować do niego sygnał z komputera, monitorując go na podłączonych do Uber Mic słuchawkach. W tym trybie mamy możliwość regulacji poziomu odsłuchu, a także proporcji między sygnałami z mikrofonu i programu DAW. Przyciskiem Mute wyciszamy sam mikrofon i dzięki temu, nie zmieniając proporcji, słyszymy tylko materiał dźwiękowy z komputera. Regulacji podlega czułość samego mikrofonu, co pozwala dopasować ją do poziomu akustycznego sygnału źródłowego.
Konstrukcja mikrofonu
Mikrofon zbudowany jest w oparciu o trzy kapsuły elektretowe o charakterystyce nerkowej. Jedna znajduje się z tyłu, a dwie - w układzie X/Y - z przodu. Poprzez odpowiednie łączenie sygnałów z tych kapsuł można uzyskiwać jedną z trzech dostępnych charakterystyk kierunkowych mono lub tryb stereo. W obu przypadkach przód mikrofonu znajduje się w tym samym miejscu - od strony z wyświetlaczem OLED.
Ten ostatni prezentuje ustawione poziomy czułości i głośności wyjścia słuchawkowego, a także wyświetla symbol aktualnie wybranej charakterystyki. Z tyłu znajdziemy podświetlane niebieskie logo. Rozwiązanie to zastosowano głównie z myślą o osobach publikujących strumieniowe wideo, aby nikt z oglądających nie miał wątpliwości, z jakiego mikrofonu korzysta lektor...
Korpus mikrofonu wykonany jest z aluminium, a jego podstawę - gdzie wyprowadzone są złącza USB i słuchawkowe TRS 3,5 mm - zrobiono z mosiądzu, co przesuwa w dół środek ciężkości i zapewnia stabilną pozycję mikrofonu w uchwycie. Kapsuły osłonięte są metalową, perforowaną blachą, w środku wyłożoną cienką warstwą obojętnego akustycznie materiału.
Zadaniem tej osłony jest pełnienie funkcji swoistego pop-filtru, zabezpieczającego w sposób mechaniczny przed podmuchami.
Całość wykonano solidnie i z dbałością o szczegóły. Przycisk wyciszania pulsuje niebieskim światłem po jego aktywacji, a miniaturowy ekran prezentuje poziom ostatnio regulowanego poziomu czułości mikrofonu lub wyjścia słuchawkowego.
Mikrofon Uber Mic w praktyce
Możliwość podłączenia od spodu mikrofonu kabli USB oraz słuchawkowego jest z jednej strony rozwiązaniem bardzo wygodnym, a z drugiej przeszkadza w swobodnej zmianie kąta nachylenia Uber Mic - zwłaszcza przy przejściu przez pozycję pionową.
Jeśli korzystamy z mikrofonu ustawionego na jego podstawie, a z jakichś powodów chcielibyśmy umieścić go wyżej, to zamiast podkładania pod spód grubej książki można zastosować dołączony metalowy element pośredniczący. Uber Mic znajdzie się wówczas ok. 8 cm wyżej - dzięki dużej masie podstawy cały czas zachowując optymalną stabilność pozycji.
Brzmienie mikrofonu jest przejrzyste, wyraziste i prezentuje się bardzo efektownie. W wielu przypadkach nagrany sygnał praktycznie nie wymaga dalszej obróbki - tym bardziej, że odpowiednia kompresja i korekcja funkcjonują już w torze sygnałowym, nadając całości "radiowy" charakter.
Dźwięk, który słyszymy w słuchawkach podłączonych do mikrofonu, będzie oczywiście nieco inny niż ten, który zostanie zarejestrowany. W nagranym materiale znajduje się mniej zewnętrznych dźwięków zakłócających i odpowiedzi pomieszczenia, a samo brzmienie prezentuje się nieco ciekawiej. Wynika to z faktu, że sygnał mikrofonu kierowany jest na słuchawki przed przetwarzaniem A/C i obróbką DSP.
Dla zwykłego głosu lektorskiego i nagrań takich instrumentów jak np. gitara akustyczna w zupełności wystarczy ustawienie czułości wejściowej na połowę zakresu regulacji. Wrażliwość na zgłoski wybuchowe jest niewielka, a to dlatego, że nawet przy pracy w trybie mono sygnał pobierany jest z kapsuł ustawionych w konfiguracji X/Y, dzięki czemu nie znajdują się one prostopadle względem kierunku dochodzących fal akustycznych.
Poziom sygnału w słuchawkach jest więcej niż wystarczający - nikt nie będzie miał powodów do narzekań. Zapewne nie muszę dodawać, że przy pracy z Uber Mic powinniśmy korzystać ze słuchawek zamkniętych. Tym bardziej, że mikrofon jest bardzo czuły, co dodatkowo podkreśla wbudowana weń kompresja.
Tryb stereo prezentuje się bardzo efektownie. Nawet jeśli przemieszczamy się przed mikrofonem, plan dźwiękowy zachowuje optymalną spójność i sugestywność, bez jakiejkolwiek sztuczności w tym względzie. Bardzo ładnie brzmią nagrania stereo różnego typu instrumentów akustycznych - do celów prezentacyjnych, przy rejestracji pomysłów muzycznych i realizowaniu materiałów strumieniowych Uber Mic nikogo nie zawiedzie.
Podsumowanie
W tym zakresie zastosowań, do których przewidziano Uber Mic, sprawdza się on bardzo dobrze. Zarówno głos, jak i instrumenty brzmią ciekawie i jeśli ustawimy poziom zapewniający odpowiedni zakres dynamiki, praktycznie nic nie będzie wymagać żadnej dodatkowej obróbki.
W tym kontekście sugerowana cena mikrofonu - 499 zł - prezentuje się niezwykle atrakcyjnie, z nawiązką rekompensując wszelkie niedostatki. Zgoda, nie jest to mikrofon do profesjonalnego studia nagrań. Jednak do zapisywania notatek dźwiękowych, prezentacji czy realizacji materiału pod kątem strumieniowania trudno będzie znaleźć coś lepszego i wyglądającego bardziej efektownie.
Tomasz Wróblewski